لینک های دسترسی

Breaking News

آنگ سان سوچی به چهار سال زندان محکوم شد


آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی میانمار که در جریان کودتای سال جاری از قدرت کنار رانده شد، امروز ششم دسمبر (۱۵ قوس) به اتهام تحریک مردم و تخطی از قیودات کروناویروس به چهار سال زندان محکوم شد.

وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا صدور حکم زندان بر خانم سوچی را "توهین به دموکراسی و عدالت" توصیف کرده است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده روز دوشنبه با نشر بیانیه‌ای از رژیم میانمار خواست تا "آنگ سان سوچی و تمام کسان دیگری را که غیرعادلانه بازداشت شده اند" رها کند.

حزب لیگ ملی برای دموکراسی به رهبری خانم سوچی، سال گذشته برندهٔ انتخابات شد و برای دومین دور پنج ساله پس از دهه‌ها حکمروایی نظامیان، زمام امور را به دست گرفت.

اردوی میانمار به تاریخ اول فبروری یک بار دیگر قدرت را به دست گرفت و خانم سوچی و شمار دیگری از رهبران ملکی را بازداشت کرد؛ اقدامی که سبب تظاهرات گسترده در سراسر این کشور شد.

خانم سوچی که ۷۶ سال عمر دارد و برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل ۷۶ است، هنوز هم با چند اتهام دیگر روبرو است و در صورت اثبات این اتهامات، او به بیش از ۱۰۰ سال زندان محکوم خواهد شد.

اردوی میانمار او را در یک موقعیت نامعلوم نگهداری می‌کند و محکمه واضح نکرده است که آیا وی به زندان انتقال خواهد یافت یا نه.

با آنهم محکمه برای این که او مدتی را در این موقعیت سپری کرده است، ۱۰ ماه قید او را کاهش داد.

یانگ‌هی لی، گزارشگر ویژهٔ پیشین ملل متحد در امور حقوق بشر در میانمار گفته است که این و هر محکمهٔ دیگر که در این کشور راه اندازی می‌شود، غیرمنصفانه بوده و زیر نظر حاکمان نظامی صورت می‌گیرد.

انتقادات بر آنگ سان سوچی در جریان رهبری غیرنظامی میانمار پس از آن بالا گرفت که به دنبال آغاز عملیات نظامی اردوی این کشور در ولایت مسلمان نشین راخین، بیش از ۷۳۰ هزار مسلمان روهینگیا در سال ۲۰۱۷ به بنگله‌دیش فرار کردند.

پژوهشگران سازمان ملل متحد گفته اند که این عملیات در سال ۲۰۱۷، با "کشتار جمعی و تجاوز جنسی" توام بوده است.

در اواسط سال ۱۳۹۶ خورشیدی، ۲۳ تن از برندگان جایزهٔ نوبل، از طریق یک نامۀ سرگشاده به شورای امنیت ملل متحد هشدار دادند که حملات تهاجمی نظامیان میانمار موجب کشته شدن صد ها تن از اعضای اقلیت روهنگیا، به شمول زنان و کودکان، شده است.

در این نامه همچنین آمده است که منازل اقلیت های روهنگیایی به آتش کشیده شده، زنان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته، و غیر نظامیان به صورت غیر قانونی دستگیر شده اند.

شماری از برندگان این جایزه حتا خواستار پس‌گرفتن جایزهٔ نوبل از خانم سوچی شدند.

انتظار می‌رود که وکلای مدافع خانم سوچی در روز‌های آینده استیناف طلب شوند.

XS
SM
MD
LG