لینک های دسترسی

Breaking News

خبرنگار امریکایی از زندان میانمار رها شد


دنی فنستر (سمت چپ) و بل ریچاردسن، دپلومات امریکایی که برای رهایی فنستر از زندان تلاش کرد
دنی فنستر (سمت چپ) و بل ریچاردسن، دپلومات امریکایی که برای رهایی فنستر از زندان تلاش کرد

دنی فنستر، خبرنگار امریکایی که نزدیک به شش ماه در میانمار زندانی بود و به ۱۱ سال زندان و کار شاقه محکوم شده بود، روز دوشنبه۱۵ نومبر (۲۴ عقرب) از بند رها شد.

آقای فنستر پس از رهایی به بل ریچاردسن، دپلومات پیشین امریکایی که برای رهایی این خبرنگار با مقام‌های میانمار وارد مذاکره بود، تحویل داده شد.

دنی فنستر، مدیر مسوول مجلۀ آنلاین فرنتیر میانمار که دفتر آن در شهر یانگون، پایتخت میانمار است، از تاریخ ۲۴ می به اینسو در بازداشت به سر می‌برد. او زمانیکه عازم ایالات متحده بود در میدان هوایی بین‌المللی یانگون بازداشت شد و ابتدا به تحریک مردم از طریق نشر معلومات دروغین متهم شد.

از آن زمان به بعد، این خبرنگار امریکایی به خاطر تماس با گروه‌های مخالف به نقض قانون انجمن‌های غیرقانونی که در زمان استعمار میانمار نافذ بود و نیز به نقض قوانین مهاجرتی میانمار متهم شد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده ضمن استقبال از آزادی آقای فنستر، از تلاش تیم وزارت خارجه برای آزادی وی تقدیر کرد. آقای بلینکن روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: "از این که دنیبه زودی به خانوادۀ خود ملحق می‌شود خرسندیم و همچنان به درخواست‌های‌مان برای آزادی افراد دیگری که به ناحق در برما به زندان افتاده‌اند، ادامه می‌دهیم."

فنستر یکی از ۱۲۶ خبرنگار و دست اندر کار رسانه‌ای است که پس از سرنگون شدن حکومت ملکی میانمار توسط نظامیان آن کشور بازداشت شده اند. سازمان ملل متحد گفته است که هنوز هم ۴۷ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در میانمار در بازداشت به سر می‌برند.

تلویزیون دولتی میانمار گفته است که فنستر به درخواست بل ریچاردسن و رییس انجمن دوستی جاپان-میانمار رها شده است. برعکس ایالات متحده و اتحادیه اروپا، جاپان موضع تقابل و پرخاشگرانه را در برابر حکومت به رهبری نظامیان در میانمار اتخاذ نکرده است.

پس از آنکه نظامیان در میانمار در اول فبروری سال روان حکومت ملکی آن کشور را از قدرت کنار رانده و چندین رهبر ملکی، به شمول آنگ سان سوچی و رییس جمهور وین مینت را بازداشت کرد، میانمار دستخوش هرج و مرج شده است.

نظامیان میانمار مدعی اند که انتخاباتی که منجر به رویکار آمدن حکومت ملکی آن کشور شد، مملو از تقلب بوده است، هرچند کمیسیون انتخابات میانمار این ادعا را رد می‌کند.

از فبروری به اینسو، میانمار صحنۀ چندین برخورد خشونتبار میان قوای نظامیان و شهروندان معترض بوده است که در اثر آن کم از کم ۱۲۰۰ نفر عمدتاً معترضان کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG