لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو :حمایت مالی نیرو های افغان تا ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت


نشست سران کشور های ناتو، روز پنجشنبه (۲۱ سرطان)، شاهد نشست اختصاصی در مورد افغانستان بود.

در پایان این نشست یک اعلامیه ۱۰ ماده‌یی به نشر رسید که در آن آمده، ناتو تا زمانی که افغانستان به صلح و ثبات برسد، در کنار حکومت و مردم این کشور باقی خواهد ماند.

در این اعلامیه تذکر رفته است که ناتو نیروهای افغان را تا سال ۲۰۲۴ میلادی حمایت مالی خواهد کرد و از پروسه صلح و هر ابتکاری که منجر به صلح شود نیز حمایت می‌کند.

بربنیاد اعلامیه، ناتو از وعده همکاری قطر و امارات در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع به افغانستان استقبال کرده و از عملکرد دولت افغانستان در راستای مبارزه با گروه‌های دهشت افگن به شمول گروه داعش حمایت خود را اعلام داشته است.

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو نیز بعد از نشست سران کشورهای آن پیمان به خبرنگاران گفت "ما هیچ گاهی نمی‌گذاریم که افغانستان لانه امن دهشت افگنان شود، اعضای ناتو متعهد استند که کمک های مالی خود را افزایش دهند، همچنان سه هزار مربی را در چوکات مأموریت حمایت قاطع نیز به افغانستان می‌فرستند".

منشی عمومی ناتو افزود که نیروهای خاص و نیروهای هوایی افغان در مبارزه با دهشت افگنی موفق بوده اند و باید تقویت شوند.

آقای ستولتنبرگ، همچنان تأکید کرد که باید ساختار فرماندهی های نظامیان افغان، بهبود پیدا کند.

همچنان، کورنیلویس سفیر ملکی ناتو در افغانستان از تصمیم سران ناتو در مورد افغانستان استقبال کرده، تصامیم ناتو را در مورد افغانستان چنین بر شمرد "حمایت دوامدار و مشترک کشورهای عضو ناتو از افغانستان، عملیات مشترک کشورهای همکار ناتو و تمدید حمایت مالی از نیروهای افغان امنیتی تا سال ۲۰۲۴".

آقای زیمرمن گفت که مقام‌های افغان نیز در این نشست تعهد سپردند که به ایجاد اصلاحات ادامه می‌دهند و اقدامات لازم را در زمینه برگزاری انتخابات شفاف و همه قبول و مبارزه با فساد انجام خواهند داد.

همچنان لیلما سدید، خبرنگار و تحلیلگر افغان مقیم بلجیم به رادیو آشنا – صد ای امریکا گفت که نتایج این نشست می‌تواند برای بهبود وضعیت در افغانستان کمک کند؛ اما خانم سدید افزود که باید حکومت افغانستان نیز برنامههای جدی را برای حمایت از نیروهای افغان روی دست گیرد و اصلاحات جدی در سطح داخلی در این کشور ایجاد کند.

خانم سدید گفت "اگر حکومت واقعأ بخواهد کاری کند، با جامعه جهانی صادقانه ایستاد شود، می‌توانند باعث کاهش تلفات در افغانستان شود".

روز پنجشنبه (۲۱ سرطان) نشست سران ناتو در بروکسل، پایتخت بلجیم رسمأ خاتمه یافت. دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده نیز در مورد جنگ افغانستان گفت که هرچند این جنگ طولانی بوده؛ اما پیشرفت‌های داشته است.

مقام‌های افغان نیز ظاهرأ از نتایج این نشست خوشبین اند.

XS
SM
MD
LG