لینک های دسترسی

Breaking News

رهبران ناتو روسیه را بزرگترین تهدید خواندند


رهبران کشورهای عضو ناتو امروز پنجشنبه ۳۰ جون (۹ سرطان) در آخرین روز نشست خود در شهر مادرید، اسپانیا با تصویب یک طرح ستراتیژیک جدید برای این سازمان، روسیه را بزرگترین تهدید امنیتی عنوان کردند.

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفت: "این طرح واضح می‌سازد که بزرگترین تهدید از جانب روسیه متوجه امنیت ما است".

در طرح ناتو، علاوه بر روسیه، به چین و روابط نزدیک مسکو با بیجینگ نیز اشاره شده است. آقای ستولتنبرگ گفت: "ما شاهد یک مشارکت عمیق استراتیژیک میان بیجینگ و مسکو هستیم و قاطعیت روبه افزایش چین و پالیسی های زورگویانۀ آن کشور پیامدهایی برای امنیت متحدین و شرکای ما دارد".

اما وزارت خارجهٔ چین با رد این دیدگاه، ناتو را به نادیده گرفتن حقایق متهم کرد.

ژوا لیجان، سخنگوی وزارت خارجهٔ چین گفت: "ناتو یک آزمون سیستماتیک برای صلح و ثبات جهان می‌باشد. ناتو ادعا دارد که یک سازمان منطقوی و دفاعی است، اما در حقیقت در حال پیشروی به ساحات جدید بوده، جنگ‌ها را در سراسر جهان آغاز کرده و مردم بی‌گناه را می‌کشد".

در نشست اسپانیا، سران ناتو بر یک بستهٔ جدید کمکی به اوکراین نیز توافق کردند. همچنان، پس از توافق ترکیه برای پیوستن فنلند و سویدن با ناتو، انتظار می‌رود که تشکیل این سازمان گسترش یابد. نمایندگان هردو کشور رسماً به نشست سران ناتو دعوت شده بودند.

چارلی سلونیوس پسترنک، عضو انستیتوت فنلند در امور بین المللی می‌گوید: "بدون شک که دعوت این دو کشور یکی از عواملی است که نشست مادرید را تاریخی می سازد. پیوستن فنلند و سویدن به ناتو، باعث می‌شود که برنامهٔ دفاعی شمال اروپا دوباره طرح ریزی شود".

در پاسخ به توافق ترکیه، جو بایدن، ریيس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا از همتای ترکی خود سپاسگزاری کرد. او گفت: "می‌خواهم از شما سپاسگزاری کنم، مشخصاً به خاطر کاری را که در ارتباط به فنلند و سویدن انجام دادید و به خاطر همه کارهای باور نکردنی که بخاطر صادرات غله از اوکراین و روسیه انجام می‌دهید".

ولادیمیر پوتین، ریيس جمهور روسیه می‌گوید که بابت پیوستن فنلند و سویدن با ناتو نگران نیست، اما در مورد گسترش نظامیان این سازمان به هر دو کشور، هشدار داد.

پوتین گفت: "در ارتباط به سویدن و فنلند، مشکلات را که متاسفانه با اوکراین داریم، با این دو کشور نداریم. ولی، اگر جزوتام ها و تجهیزات نظامی به آنجا فرستاده شود، با اقدام بالمثل پاسخ خواهیم داد."

در واکنش به توافق ترکیه با پیوستن فنلند و سویدن با ناتو، واشنگتن به حمایت خود مبنی بر فروش احتمالی جت های اف۱۶ به انقره، اشاره کرده است.

علاوه بر گسترش تشکیل ناتو، برای نخستین بار در نشست سران این پیمان، رهبران آسترالیا، جاپان، نیوزیلند و کوریای جنوبی نیز حضور داشتند که بیانگر اهمیت منطقهٔ آسیا اقیانوسیه برای ناتو می باشد.

XS
SM
MD
LG