لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: امریکا حضور نظامی خود را در اروپا افزایش می‌دهد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا می گوید که با در نظرداشت تهدیدات از جانب روسیه، امریکا حضور نظامی خود را در اروپا افزایش می‌دهد.

رییس جمهور بایدن روز چهارشنبه ۲۸ جون (۷ سرطان) یک روز قبل از برگزاری نشست سران ناتو در مادرید، پایتخت اسپانیا گفت که ایالات متحده پایگاه‌های دایمی نظامی را در پولند ایجاد کرده و نیز نیروهای بیشتر زمینی، هوایی و دریایی را در سرتاسر اروپا اعزام خواهد کرد.

آقای بایدن گفت که شمار کشتی‌های جنگی امریکا در اسپانیا افزایش خواهد یافت، جزوتام‌های جت‌های جنگی امریکا در بریتانیا و نیروهای پیادۀ این کشور در رومانیا مستقر خواهد شد. او افزود که قطعات دافع هوای امریکا در آلمان و ایتالیا مستقر شده و طیف گستردۀ تجهیزات نظامی امریکایی در حوزۀ بالتیک جابجا خواهد شد.

رییس جمهور بایدن در آغاز ملاقات با ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو با تاکید بر عزم ناتو به "دفاع از هر انچ" قلمرو این پیمان یکبار دیگر به خبرنگاران گفت که حمله بر یک عضو ناتو به مثابۀ حمله بر تمام اعضای آن است.

قرار است تعداد کشتی‌های جنگی امریکا در اسپانیا، از چهار کشتی به شش کشتی افزایش یابد و نیز دو جزوتام طیارۀ دیگر اف-۳۵ قوای هوایی امریکا، که پیشرفته‌ترین جنگنده در جهان خوانده می‌شود، در بریتانیا مستقر شود.

تا کنون مشخص نشده است که چه تعداد نیروی بیشتر امریکایی در اورپا مستقر خواهد شد، اما از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین حدود ۲۰ هزار نظامی امریکایی در اروپا مستقر شده و اکنون شمار نیروهای امریکایی در اروپا به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.

آقای بایدن گفت: "امروز اعلام می‌کنم که در واکنش به تغییر در وضعیت امنیتی و به خاطر تقویت امنیت باهمی ما، ایالات متحده نوعیت استقرار نظامی خود در اروپا را افزایش می‌دهد. همچنان، یکجا با متحدان خود می‌خواهیم این اطمینان را حاصل کنیم که ناتو آمادهٔ رسیدگی به تهدیدها از همه استقامت‌ها باشد."

تهاجم روسیه بر اوکراین، ناتو را واداشته است که نظامیان و تجهیزات بیشتر را به شرق اروپا بفرستد، و این آرایش نظامی به گونه‌ای است که از زمان جنگ سرد تا کنون پیشینه نداشته است.

رییس جمهور ایالات متحده همچنین اذعان داشت که پیوستن فنلند و سویدن به ناتو این پیمان را قویتر و اعضای آن را مصوونتر خواهد کرد. او گفت: "این پیام بدون اشتباه را می‌فرستیم...که ناتو قوی و متحد است و گام‌هایی را که ما در جریان تابستان امسال بر می‌داریم، قوت جمعی ما را بیشتر تقویت می‌کند."

در همین حال، ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفته است که این پیمان با جدی‌ترین بحران امنیتی روبرو است. او نشست سران ناتو در مادرید را "تاریخ ساز" خواند و گفت که این نشست همزمان با "جدی ترین بحران امنیتی از زمان جنگ جهانی دوم" برگزار می‌شود.

قبل از این، ینس ستولتنبرگ گفته بود که برای رسیدگی به آزمون‌های امنیتی، نیروهای واکنش سریع ناتو از ۴۰هزار به ۳۰۰هزار نفر افزایش می‌یابد.

منشی عمومی ناتو همچنان گفت که ترکیه مخالفت‌هایی را که در مورد پیوستن فنلد و سویدن با ناتو داشت، کنار گذاشته است. او گفت: "با توجه به پیشرفتی که باهم داشته ایم، ترکیه توافق کرد که از پیوستن فنلند و سویدن با ناتو، حمایت کند".

ترکیه در بدل این توافق، از فنلند و سویدن خواستار استرداد برخی اعضای گروه‌های مخالف حکومت ترکیه، به ویژه رهبران حزب ممنوعۀ کارگران کردستان و رفع آن محدودیت‌های تسلیحاتی شده است که از سال ۲۰۱۹ به اینسو بر انقره وضع شده است.

منشی عمومی ناتو می‌گوید که هرسه کشور –ترکیه، فنلند و سویدن - بر عملی شدن این شرایط از نزدیک کار خواهند کرد.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG