لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو از افزایش مصارف دفاعی این پیمان خبر داد 


منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) می‌گوید، با وجود فشارهای اقتصادی ناشی از کروناویروس، این پیمان مصارف امور دفاعی خود را در سال ۲۰۲۰ افزایش داد.

ینس ستولتنبرگ، در یک کنفرانس خبری پیرامون انتشار گزارش سالانه ناتو گفت که این پیمان در شش سال گذشته به طور پیوسته مصارف دفاعی خود را افزایش داده است.

او گفت: "انتظار داریم این روند در سال جاری نیز ادامه یابد، اما ادامهٔ این وضعیت یک امر کاملا حیاتی است چون چالش‌های امنیتی برطرف نشده است."

براساس گزارش سالانه ناتو، مصارف امور نظامی و دفاعی این پیمان در سال گذشته، به ۱.۰۲۸ تریلیون دالر رسید که بخش اعظم آن را (۷۱ درصد) ایالات متحده امریکا تامین کرده است.

امریکا همواره بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا فشار آورده تا مصارف دفاعی خود را حداقل به ارزش دو درصد تولیدات ناخالص داخلی خود افزایش دهند.

افزایش هزینه‌های دفاعی کشورهای عضو ناتو از مسایل جدال‌برانگیز میان دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا و پیمان ناتو بوده است.

با آغاز به کار جو بایدن به عنوان رییس جمهور امریکا، اگرچه تلاش صورت گرفته تا در این زمینه از دپلوماسی بیشتری کار گرفته شود، اما انتظار می‌رود که این کشور کماکان خواستار سهم‌گیری بیشتر کشورهای عضو ناتو در مصارف دفاعی این پیمان باشد.

XS
SM
MD
LG