لینک های دسترسی

Breaking News

ستولتنبرگ: در مورد حضور آیندۀ ناتو در افغانستان تصمیم گرفته نشده است


ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفته است که نشست وزیران دفاع این پیمان در مورد ادامۀ حضور یا خروج نظامیان خود از افغانستان تصمیم نگرفته است.

آقای ستولتنبرگ روز پنجشنبه ۱۸ فبروری (۳۰ دلو) در پایان نشست مجازی وزیران دفاع این پیمان گفت: "تاکنون در بارهٔ حضور آینده ما در افغانستان تصمیم نهایی نگرفته ایم اما با نزدیک شدن ضرب الاجل اول ماه می ما به عنوان متحدین به مشوره و هماهنگی ادامه خواهیم داد."

حدود ۹۶۰۰ نظامی خارجی به شمول ۲۵۰۰ نظامی امریکایی هم اکنون در چوکات ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان مستقر اند و ماموریت آموزش و مشاورت به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را به پیش می‌برند.

خروج کامل قوای خارجی از افغانستان تا می ۲۰۲۱ و کاهش خشونت طالبان، قطع رابطۀ آن گروه با تروریستان به شمول القاعده و پیوستن طالبان به مذاکرات صلح عناصر مرتبط به هم است که در توافقنامۀ امریکا-طالبان که یکسال پیش در قطر امضا شد، صراحت یافته است.

در حالیکه خشونت و حملات طالبان در افغانستان همچنان ادامه دارد و مذاکرات نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان با آن گروه تا کنون ره به جایی نکشیده است، وزارت دفاع ایالات متحده گزارش داده است که طالبان با القاعده هنوز هم رابطه دارد و اعضای القاعده در صفوف و ساختارهای سوق و ادارۀ طالبان مدغم شده اند.

آقای ستولتنبرگ گفت که طالبان باید همکاری و هماهنگی با گروه‌های دهشت افگن بین المللی را که برای انجام حملات بر غرب برنامه ریزی می‌کنند، متوقف کنند. او گفت: "اکنون باید روند صلح [افغانستان] مجدداً تقویت شود...طالبان باید با نیت نیک مذاکره کنند...خشونت را کاهش بدهند."

منشی عمومی ناتو گفت: "هدف ما این است که توافق پایدار سیاسی در افغانستان حاصل شود و زمینه را برای خروج مان از آن کشور فراهم کند."

دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان ناتو را متحد نزدیک به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان خواند. او به صدای امریکا گفت که قوای مسلح افغانستان و ناتو مبارزۀ مشترک را بر ضد تهدید مشترک به پیش می‌برند و از اینرو ادامۀ همکاری و مشارکت ناتو با نیروهای افغان ضروری است.

در نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو تصمیم گرفته شد تا حضور نظامی آن پیمان در عراق برای پیشبرد ماموریت آموزشی به قوای مسلح عراق از مرز ۵۰۰ نفر به ۴۰۰۰ نفر افزایش یابد.

منشی عمومی ناتو گفته است که هرآنچه را این پیمان در عراق انجام می‌دهد بر اساس ضرورت و تقاضای حکومت عراق است و به گفتۀ وی داعش هنوز هم در عراق فعالیت دارد و باید از برگشت آن گروه جلوگیری شود.

XS
SM
MD
LG