لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ ناتو در افغانستان پایان می یابد؛ طالبان می جنگند


رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان در اجلاس ناتو اشتراک می کنند
رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان در اجلاس ناتو اشتراک می کنند

سرمنشی ناتو می گوید ماموریت جنگی این سازمان در افغانستان تا کمتر از یکماه پایان می یابد اما طالبان هنوز توان انجام حملات بزرگ تروریستی را دارند.

سرمنشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) گفته است که وزرای خارجه کشورهای عضو به روز سه شنبه راهکار ماموریت جدید این ائتلاف را تایید خواهند کرد. ماموریت جنگی ناتو در افغانستان به تاریخ ۳۱ دسامبر به پایان می رسد و از ۱ جنوری سال ۲۰۱۵ این سازمان ماموریت جدیدی زیر نام "حمایت قاطع" را آغاز خواهد کرد. سر از سال آینده میلادی ناتو فقط در آموزش، تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی با افغانستان همکاری خواهد کرد.

رئیس جمهور و رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان هم برای اشتراک در اجلاس ناتو به بروکسل پایتخت بلجیم رفته اند. قرار است که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی در این اجلاس از کشورهای عضو ناتو بخواهد تا کمک های مالی و تجهیزاتی شان به نیروهای امنیتی افغان را ادامه دهند.

دها هزار نظامی ناتو برای بیشتر از یک دهه بر ضد طالبان و دیگر گروهای دهشت افگن در افغانستان جنگیده اند و حالا حتی در پایان ماموریت جنگی ناتو طالبان هنوز بطور قطعی شکست نخورده اند.

ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو ضمن اذعان این مطلب به روز دوشنبه گفت "طالبانو هنوز توان انجام حملات بزرگ دهشت افگنی را دارند اما آنها توان اندک گرفتن و حفظ قلمرو را دارند". آقای استولتنبرگ اما بر توانمندی نیروهای امنیتی افغان بر دفع حملات طالبان تاکید ورزید. او گفت حملات طالبان همچنان ادامه خواهد یافت.

در حالی که طالبان شدت حملات شان بر شهر کابل را افزایش داده اند سرمنشی ناتو گفت طالبان تلاش می ورزند که افکار عامه در باره دو رویداد مهم این هفته را مخدوش سازند – اجلاس ناتو و کنفرانس لندن در باره افغانستان.

در موجی از خشونت های مسلحانه که کابل، پکتیکا، هملند و دیگر ولایت های افغانستان را در دو هفتهء گذشته فراگرفته است دها غیرنظامی جان باخته و شمار زیاد دیگر جراحت برداشته اند.

طالبان امضای موافقتنامه های امنیتی افغانستان با ایالات متحده امریکا و ناتو را محکوم نموده و گفته اند که تا بیرون شدن آخرین نظامی خارجی از کشور، از ادامه جنگ مسلحانه دست نخواهند برداشت.

XS
SM
MD
LG