لینک های دسترسی

Breaking News

بیماری شکر در افغانستان چند برابر جنگ قربانی می‌گیرد


وزارت صحت عامۀ افغانستان گفته است که سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در افغانستان به دلیل بیماری شکر یا دیابت جان می‌دهند.

هرچند آمار دقیق مبتلایان بیماری شکر در افغانستان در دست نیست، اما مقام‌های صحی افغان بر بنیاد مطالعات سال ۲۰۱۲ فدراسیون بیماری شکر گزارش داده اند که نزدیک به ۸۵۰ هزار نفر در افغانستان به این بیماری مبتلا اند.

داکتر ماموسی زیور، معین وزارت صحت عامۀ افغانستان روز سه شنبه (۲۲ عقرب) در مراسم تجلیل از روز جهانی دیابت در کابل گفت: "از این شمار سالانه ۱۹هزار و ۷۷۳ تن جان خود را از دست می‌دهند".

مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری شکر در افغانستان چند مرتبه بیشتر از تلفات جنگ در آن کشور است. بر اساس گزارش یوناما در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۴۳۸ و در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۵۰۰ غیرنظامی افغان در اثر جنگ و خشونت‌ها در آن کشور کشته شده اند.

خوردن غذاهای غیرصحی، عدم فعالیت فزیکی و چاقی و اضافه وزن بودن عواملی است که به گفتۀ مقام‌های صحی افغان زمینه ساز ابتلای افراد به بیماری شکر می شود.

معین وزارت صحت به شهروندان افغان توصیه کرد که روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کنند و از مصرف غذاهای چرب و دخانیات پرهیز کنند.

داکتر ریچارد پیپرکورن، نمایندۀ سازمان صحی جهان در افغانستان گفت که حدود نیم میلیارد نفر در جهان به بیماری شکر مبتلا اند و اکثر این بیماران به نوع دوی دیابت مبتلا استند که قابل تشخیص و تداوی است.

اما آقای پیپرکورن، گفت که مناطق شرق مدیترانه به شمول افغانستان، بلندترین میزان بیماری شکر را در جهان دارد و به گفتۀ وی تنها در این منطقه ۴۳ میلیون نفر مبتلا به دیابت اند.

نمایندۀ سازمان جهانی صحت در افغانستان دیابت در زمان بارداری را مشکل عمده عنوان کرد و گفت که برای حفظ سلامت مادران و نوزادان باید افزون بر ارتقای آگاهی عامه، دسترسی به معاینات و آزمایش شکر خون افزایش یابد.

به گفتۀ داکتر پیپرکورن، بخش اعظم این بیماری‌ها با تحرکات فزیکی منظم، غذایی مناسب و صحی و بهبود محیط زیست قابل تداوی است.

داکتر ادریس توخی، که به نمایندگی از شاروالی کابل در این مراسم صحبت می‌کرد، ناآگاهی مردم از غذاهای مفید و غیرمفید را از دلایل عمدۀ مبتلاشدن شهروندان افغان به بیماری شکر عنوان کرد. او بر بلندبردن آگاهی مردم در این بخش تأکید کرد و گفت که باید سواد صحی مردم افزایش یابد.

از سویی هم، وزارت صحت عامه کمپاین دو روزۀ آگاهی عامه را در مورد جلوگیری از مبتلاشدن به بیماری شکر و کنترول آن آغاز کرد که در این کمپاین، برعلاوۀ توزیع مواد تبلیغاتی، خون افراد نیز معاینه خواهد شد. روز اول این کمپاین در باغ بابر و روز دوم آن در باغ شهرآرای کابل برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG