لینک های دسترسی

Breaking News

در پنج ماه گذشته ۲۰۰ هزار پناهجوی افغان به کشور شان برگشته اند


سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) می‌گوید که از آغاز جنوری تا هفتۀ اخیر ماه می در حدود ۲۰۰هزار پناهجوی افغان از ایران، پاکستان و برخی کشورهای اروپایی به کشورشان برگشته اند.

بر بنیاد گزارش این سازمان، بیشترین پناهجویان از ایران برگشته یا هم اخراج شده اند که آمار آن به حدود ۱۸۲هزار تن می‌رسد.

گزارش نشان می‌دهد که در پنج ماه گذشتۀ میلادی، نزدیک به ۸۰هزار پناهجو به شکل داوطلب به افغانستان برگشته و بیش از صدهزار دیگر اخراج شده اند.

همچنان سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید که در این مدت بیش از ۷۵۰۰ مهاجر افغان از پاکستان برگشت کرده و بیش از دوهزار تن دیگر از آن کشور اخراج شده اند.

بر بنیاد این آمار، از آغاز ماه جنوری تا اکنون حدود ۸۰۰ پناهجوی افغان به گونه‌ای داوطلبانه از کشورهای اروپایی به افغانستان برگشته اند.

محمدرضا باهر، معاون سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان به صدای امریکا گفت که وخیم شدن وضعیت اقتصادی ایران، یکی از دلایل برگشت مهاجرین به افغانستان است.

او افزود: "در دو سال، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ تعداد برگشت‌کنندگان ما از ایران به شدت بالا رفته، ما در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰۰هزار برگشت‌کننده داشتیم، در صورتی که در سال ۱۳۹۷ این آمار ما دو برابر شد".

بر بنیاد خبرنامه‌ای وزارت مهاجرین، قرار است برای مدیریت مهاجرین، نشست چهارجانبه منطقه‌‌ای با حضور افغانستان، ایران، پاکستان و کمشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در پاکستان برگزار شود.

سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین وعودت کنندگان افغانستان در دیدار با کرولاین ون‌برن رییس عمومی کمشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان، به روز چهارشنبه (۲۹می) گفت که افغانستان از کشورهای میزبان خواهد خواست در قبال مهاجرین افغان "خویشتن‌داری" نشان دهند.

XS
SM
MD
LG