لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی مبنی بر ورود جنگجویان نیابتی ایران به افغانستان


ده ها تن از جوانان دختر و پسر در ولایت هرات در یک همایش اعتراضی ، از مقام های ایرانی خواستند که با مهاجرین افغان بگونه سیاسی برخورد نکنند.

به گفتۀ این جوانان، در جریان یک ماه اخیر همه روزه هزاران مهاجر افغان از کشور ایران رد مرز شده که در بین آنان شماری از جنگجویان نیابتی کشور ایران که در جنگ های منطقوی اشتراک کرده بودند، نیز حضور دارند.

باشندگان هرات میگویند که این جنگجویان وابسته به گروه فاطمیون بودند و می افزایند که برگشت شان میتواند زمینه افزایش نا امنی ها را در کشور، بخصوص در حوزه غرب شدت ببخشد.

عبدالقادر کامل، آگاه امور سیاسی، میگوید که حکومت تهران بدلیل اعمال تحریم های بیشتر ایالات متحده امریکا بر ایران ، با اخراج گروهی مهاجران افغان، نیروهای وابسته به خود را وارد خاک افغانستان میکند تا به اهداف خود نزدیکتر شود.

اما جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، میگوید که برای جلوگیری از ورود جنگجویان نیابتی کشورهای همسایه، نیروهای سرحدی افغان، به بگونه جدی مهاجرین عودت کننده را کنترول و بررسی میکنند.

آقای فرهاد به صدای امریکا گفته است "خوشبختانه نیروهای امنیتی ما به اندازه کافی توانمند و مقتدر استند که جلوی هر گونه اخلال امنیت توسط هر کسی که باشد را بگیرند و این را مکلفیت خود میدانیم که در راستای تامین امنیت و جلوگیری از هر گونه فعالیتی که منجر به بی نظمی و بی ثباتی در افغانستان بشود را بگیریم."

نگرانی شهروندان هرات مبنی بر ورود جنگجویان نیابتی کشورهای همسایه به کشور در حالی شدت گرفته که به گفته رئیس عودت کنندگان ولایت هرات، از آغاز سال ١٣٩٨ تا حال بیش از ٧٠هزار مهاجر افغان تنها از مرز اسلام قلعه هرات وارد خاک افغانستان شده اند.

XS
SM
MD
LG