لینک های دسترسی

Breaking News

سیلاب‌ در افغانستان ۹۰۰۰ خانواده را متضرر کرده است


دفتر هماهنگی کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گفته است که حکومت افغانستان، ملل متحد و نهادهای غیرحکومتی، ۸۹۹۵ خانواده را در ولایات کندهار، هلمند و فراه ثبت کرده اند که در نتیجۀ سیلاب‌های اخیر آسیب دیده اند.

اما اوچا تأیید کرده است که به دلیل تهدیدهای امنیتی، تیم‌های امدادرسان در نُه ولسوالی کندهار و بیرون از شهر فراه نتوانسته اند که جستجوی سیلاب‌زدگان را تکمیل کنند و امکان دارد که رقم آسیب‌دیدگان سیلاب‌ها بیشتر باشد.

در گزارش اوچا آمده است که این سیلاب‌ها تنها در شهر کندهار ۴۶۹۸ خانواده را متضرر کرده است. همچنان ۱۰۹۲ خانوادۀ دیگر در لشکرگاه، نهرسراج، ناوه بارکزی و نادعلی هلمند آسیب دیده اند.

بر بنیاد این گزارش، ۱۳۰۰ خانوادۀ سیلاب‌زدۀ دیگر توسط جمعیت هلال احمر افغانی ثبت شده که تیم مشترک امدادرسان ملل متحد، حکومت و نهادهای غیرحکومتی آنها را ثبت نکرده اند.

همچنان، در گزارش آمده است که ۳۲۰۵ خانواده در نتیجۀ سیلاب‌ها در شهر فراه آسیب دیده اند.

ملل متحد گفته است که این سیلاب‌ها خسارات هنگفت مالی را به خانواده‌های افغان وارد کرده است؛ طوری که ۱۸۵۵ خانه در شهر کندهار به کلی منهدم شده و ۲۸۴۱ منزل مسکونی دیگر نیز قسماً تخریب گردیده است.

گزارش نشان می‌دهد که ۱۶۰۱ منزل مسکونی در شهر فراه به کلی منهدم و کم و بیش به همین تعداد قسمی تخریب شده است.

بر علاوۀ منازل مسکونی، سیلاب‌های شنبۀ گذشته، کشت‌زارهای سه قریه را در ولسوالی مقر بادغیس نیز از بین برده است.

برف و باران دو هفتۀ گذشته سبب سرازیرشدن سیلاب‌ها در ۱۹ ولایت افغانستان شده است که بر اساس گزارش وزارت دولت در امور رسیدگی مبارزه با حوادث این کشور، افزون بر زیان‌های مالی، ۶۱ تن کشته و ۱۸۳ تن نیز زخمی شده اند.

این وزارت گفته است که در ۱۹ ولایت سیلا‌ب‌زده، ۸۱۶۳ منزل مسکونی را به کلی ویران و ۱۴۸۱۸ منزل مسکونی دیگر را قسماً تخریب کرده است.

پس از جاری‌شدن این سیلاب‌ها، محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به ولایات فراه و کندهار سفر کرد و توزیع کمک‌های عاجل را به خانواده‌های سیلاب‌زدۀ این دو وزارت اعلام کرد.

نجیب‌آقا فهیم، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان روز دوشنبه (۲۰ حوت) در کمیتۀ مشترک امدادرسانی به سیلاب‌زدگان گفت که به آسیب‌دیدگان برعلاوۀ پول نقد، مواد خوراکی نیز توزیع خواهد شد.

XS
SM
MD
LG