لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: فصل 'نوین تعامل ایالات متحده با افغانستان' آغاز شد


وزارت خارجه‌ٔ‌ ایالات متحده گفته است که ماموریت دپلوماتیک امریکا از کابل به دوحه،‌ پایتخت قطر، انتقال یافته است.

انتقال حضور دپلوماتیک امریکا مقیم کابل به دوحه یک روز پس از آن اعلام شد که ایالات متحده به طور رسمی ماموریت نظامی ۲۰ ساله اش را در افغانستان پایان داد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس از قول ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، گزارش داده است که "فصل نوین تعامل ایالات متحده با افغانستان آغاز شد" و نمایندگی امریکا در دوحه، دپلوماسی ایالات متحده برای افغانستان را مدیریت می‌کند.

به گفتهٔ‌ آقای پرایس، امور قنسولی،‌ کمک‌های بشری، کار با متحدین و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی، هماهنگی با آنان و پیام رسانی با طالبان نیز از طریق نمایندگی واشنگتن در دوحه صورت خواهد گرفت.

ایالات متحده در حالی فعالیت قنسولی خود را برای افغانستان در قطر از سر گرفته است که امریکا در جریان یک ماه گذشته،‌ بیش از ۱۲۲ هزار نفر را از افغانستان به خارج انتقال داد.

اما هنوز هم صد ها شهروند خارجی به شمول امریکایی‌ها و ده‌ها هزار همکار افغان جامعه بین المللی تلاش دارند افغانستان را ترک کنند و دلیل عمدهٔ آن، احتمال انتقامجویی گروه طالبان عنوان شده است.

آقای پراس گفت که وزارت خارجه امریکا تلاش‌های دپلوماتیک را رهبری می‌کند تا اطمینان حاصل شود که شهروندان امریکایی، شرکای افغان و شهروندان خارجی که خواهان ترک افغانستان استند، به صورت مصوون آن کشور را ترک کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفته است که امریکا از بازگشایی مجدد بخش ملکی میدان هوایی کابل به اسرع وقت حمایت می‌کند.

آمار متقاضیان SIV

آقای پرایس گفت که در حال حاضر در مورد آمار دقیق متقاضیان ویزهٔ ویژهٔ مهاجرت به امریکا یا (SIV) و سایر افغان‌هایی که نیاز به تخلیه را دارند، در اختیار ندارد، اما گفت که این معلومات به زودی اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده همچنین گفت که کم و بیش ۲۰۰ شهروند امریکا هنوز هم در افغانستان به سر می‌برند و با آنان همواره تماس گرفته می‌شود تا همه‌ٔ آنان به صورت مصوون قادر به ترک افغانستان شوند.

اما این دپلومات امریکایی تاکید که تلاش ایالات متحده تنها به خروج شهروندان امریکایی و دارندگان کارت اقامت دایمی امریکا یا گرین کارت نیست، بلکه به همه افرادی است که "با ما کار کرده اند، با حکومت ایالات متحده کار کرده اند و مردم امریکا را حمایت کرده اند. این تعهد دیروز پایان نیافت. امروز پایان نیافته است و نخواهد یافت. در واقع این تعهد دوامدار است."

XS
SM
MD
LG