لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: تازمانیکه طالبان به تعهدات شان عمل نکنند، آمادۀ بهبود روابط با آنان نیستیم


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده امریکا
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده امریکا

ایالات متحده بار دیگر تاکید کرده است که در هر تعامل موجود با طالبان، حقوق بشر در صدر قرار داشته و به گفتۀ سخنگوی این وزارت، تا زمانی که طالبان به تعهدات شان عمل نکنند، امریکا آمادۀ بهبود روابط با آن گروه نیست.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده ناوقت روز دوشنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) در یک نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت که طالبان نه تنها در قبال تعهدات شان به ایالات متحده، بلکه در تعهداتی که به مردم افغانستان جهت حفاظت از حقوق اساسی شان دادند، ناکام مانده اند.

آقای پرایس افزود که آن تصاویری که از افغانستان مشاهده می‌شود، شلاق و اعدام در محضر عام، خود نقض آشکار حقوق بشر و عمل خشونت‌آمیز بوده که برای همه نگران‌کننده است.

تطبیق مجازات در محضر عام از سوی مقام‌های طالبان درست پس از آن آغاز شد که چند هفته پیش، هبت‌الله اخندزاده، رهبر طالبان به قاضیان حکومت آن گروه دستور داد که باید "حدود و قصاص" را عملی کنند.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده تاکید کرد که طالبان به دوران قبلی حاکمیت آن گروه بر می‌گردند، دورانی که به گفتۀ وی، هیچ افغان نمی‌خواهد به آن برگردد، "زمانی که افغانستان فرصت، ثبات، امنیت و رفاه نداشت".

آقای پرایس گفت: "طالبان همچنان به شدت تحت تحریم هستند و ما آمادگی بهبود روابط خود را با طالبان را نداریم تا زمانی که آنها عملاً شروع به اجرای تعهداتی که در قبال مردم افغانستان کرده‌اند، نکنند. در صورت رسیدن به آن، ما به اقدامات پاسخگویی اضافی، از جمله تحریم‌ها، نگاه خواهیم کرد."

او با اشاره به سفرهای اخیر تامس وست، نمایندۀ ایالات متحده در امور افغانستان و رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور حقوق بشر و زنان برای افغانستان گفت که ایالات متحده در هر تعاملی که با طالبان دارد، حقوق بشر در راس برنامه است و با سایر شرکایش در سراسر جهان نیز زمان بیشتری را صرف مشوره در این خصوص می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده تاکید کرد: "در هر مجمعی، ما از حضور خود برای فشار بر موضوعات حقوق بشری مردم افغانستان و تلاش برای یافتن راه‌هایی که می‌توانیم طالبان را به خاطر شکست آنها در اجرای این تعهدات پاسخگو بدانیم، استفاده می‌کنیم."

نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده در امور افغانستان نیز به تاریخ هفتم دسمبر (۱۶ قوس) گفته بود که مشروعیت طالبان وابسته به طرز برخورد آنان با زنان و دختران افغانستان است.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، پیش از این مدعی شده بود که ایالات متحده بزرگترین مانع فراراه مشروعیت بین‌المللی حکومت این گروه است.

طالبان ادعا می‌کنند که تمام شروط برای مشروعیت بین‌المللی را برآورده کرده اند. اما جامعه بین‌المللی، از جمله ایالات متحده گفته اند که اگر این گروه رسمیت بین‌المللی می‌خواهد، باید حکومت همه شمول ایجاد کند و به حقوق بشری افغان‌ها، به شمول اقلیت‌ها، زنان و دختران احترام گذاشته و به زنان و دختران زمینه آموزش و کار را فراهم کند.

XS
SM
MD
LG