لینک های دسترسی

Breaking News

گوتیرش:‌ طالبان باید همه فعالیت‌های تروریستی را متوقف کنند که پاکستان را تهدید می‌کند


انتونیو گویترش ، منشی عمومی ملل متحد‌ (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌
انتونیو گویترش ، منشی عمومی ملل متحد‌ (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

منشی عمومی ملل متحد روز دوشنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) گفت که طالبان به خاطر منافع افغانستان و خواست جامعهٔ بین المللی باید کارهای زیادی را انجام دهند از جمله مبارزه علیه تروریزم، تشکیل حکومت همه شمول، رعایت حقوق زنان و دختران.

انتونیو گوتیرش در جریان یک کنفرانس خبری گفت:‌ " افغانستان باید تمام انواع فعالیت‌های تروریستی را متوقف کنند که تهدید به کشور‌های همسایه مانند پاکستان می‌شود."

او افزود که ملل متحد در رابطه به مبارزه با تروریزم با طالبان در تماس است. او تاکید کرد که ''برای طالبان مطلقاََ لازم است تا به هیچ گونه فعالیت تروریستی اجازه ندهند که پاکستان و یا سایر کشور‌های منطقه را متاثر کند."

این اظهارات منشی عمومی ملل متحد در حالی بیان شده است که تحریک طالبان پاکستانی ماه گذشته آتش‌بس نامحدود را که به میانجی‌گری طالبان افغان با حکومت پاکستان صورت گرفته بود، لغو کرده و به جنگجویان خود دستور داد تا در سراسر پاکستان حملات‌شان راه اندازی کنند.

در تازه‌ترین اقدام، جنگجویان طالبان پاکستانی که به اتهام فعالیت‌های تروریستی در یک مرکز مبارزه با تروریزم زندانی بودند، بر زندان‌بانان خود غلبه کرده، کنترول آنرا به دست گرفته و تمامی کارمندان آنرا گروگان گرفتند.

این حمله موجب شد که مقامات پاکستانی روز یکشنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) گفتگو با گروه تحریک طالبان پاکستان را آغاز کنند. مقامات محلی پاکستان ادعا دارند که تندروان موجود در این پایگاه خواهان گذار مصوون به افغانستان اند.

طالبان افغان تا حالا در مورد این اظهارات منشی عمومی ملل متحد تبصره نکرده اند، اما در گذشته گفته بودند که به هیچ گروهی اجازه نخواهند داد تا از خاک افغانستان علیه سایر کشورها استفاده کند.

در تازه‌ترین مورد، محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان،‌ به تاریخ ۱۵ نومبر (۲۴ عقرب) گفت که گفت که حکومت این گروه به موافقتنامه دوحه متعهد است و خاک افغانستان تهدیدی برای هیچ کشوری نخواهد بود.

تشکل حکومت همه‌شمول

انتونیو گوتیرش در جریان یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگار صدای امریکا گفت که تشکیل حکومت همه شمول یکی از کارهای است که طالبان باید آنرا انجام بدهند.

او گفت: "ما گروه‌های قومی مختلف [در افغانستان] داریم و مهم است تا همهٔ گروه‌های قومی نمایندگی داشته باشند."

تشکیل یک حکومت همه‌شمول متشکل از همه جناح‌های سیاسی و اقوام یکی از خواست‌های عمدهٔ کشورهای منطقه و جامعۀ بین المللی در افغانستان است، خواستی که از سوی طالبان، مداخله در امور داخلی آن کشور خوانده شده است. با‌ آنهم طالبان ادعا کرده اند که در حکومت سرپرست آنان، همه گروه‌های قومی شامل اند.

آقای گوتیرش همچنین گفت که رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان برای دسترسی به کار و اشتغال و حقوق دختران برای ادامه تحصیل در تمام سطوح و بدون تبعیض از کارهای دیگری است که طالبان بایدن‌ آن را انجام بدهند.

اظهارات این عالترین مقام ملل متحد در مورد رعایت حقوق زنان و دختران افغانستان در حالی بیان شده است که هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) به تاریخ ۲۵ نومبر (چهارم قوس) با نشر اعلامیه‌ای گفت افغانستان کشوری است که بالاترین میزان خشونت علیه زنان را در جهان دارد. بر اساس این اعلامیه، بسیاری از حقوق اساسی زنان از اگست ۲۰۲۱ میلادی به اینسو محدود یا لغو شده است.

در این مدت طالبان دروازۀ مکاتب بالاتر از صنف ششم را به روی دختران بسته اند، زنان و دختران از حق کار در ادارات – به جز از سکتور صحت و معارف، در سایر بخش‌ها منع شدند. طالبان حتا زنان و دختران را از رفتن به پارک‌های تفریحی، حمام عمومی و سفر بدون ''محرم شرعی" منع کرده اند.

XS
SM
MD
LG