لینک های دسترسی

Breaking News

وست: رویکرد طالبان در خصوص زنان 'اهانت' به حقوق بشر است


نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور افغانستان به تصمیم تازۀ طالبان برای اجباری‌کردن حجاب برای زنان واکنش نشان داده و سیاست‌های این گروه در قبال زنان را "اهانت به حقوق بشر" عنوان کرده است.

تامس وست روز دوشنبه نهم می (۱۹ ثور) در صفحۀ تویتراش نگاشته است که از سیاست‌های اخیر طالبان که حقوق زنان و دختران افغان را محدود می‌کند، نگران است.

مقام رهبری طالبان به تازگی در دستوری از تمام زنان در افغانستان خواسته است که "حجاب اسلامی" را رعایت کنند.

در این دستور گفته شده که لباس زنان باید "تنگ و نازک" نباشد و زنان "در مواجهه با مردان نامحرم باید به دلیل (جلوگیری از) فتنه، مطابق هدایات شرعی به جز از چشم‌ها تمام صورت خود را بپوشانند".

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور افغانستان همچنین اضافه کرده است که این اقدامات طالبان بر روابط آن‌ها با جهان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

این تصمیم طالبان در روزهای اخیر واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته و روز گذشته سر منشی سازمان ملل متحد گفت که این گروه باید به تعهدات خود در خصوص حقوق زنان و دختران افغان عمل کنند.

انتویو گوتیرش همچنین از تصمیم طالبان دربارۀ اجباری کردن حجاب برای زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

در این حال، جوسپ بوریل، مسوول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا در پیامی در تویتر از این تصمیم طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته است که " تمام زنان و مردان افغان حق دارد در مورد نحوۀ پوشیدن لباس شان تصمیم بگیرند".

آقای بوریل افزوده است: "طالبان باید به مشکلات آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و امنیتی رسیدگی کنند و به تعهدات خود در قبال مردم افغانستان و تعهدات حقوق بشری احترام بگذارند."

این در حالی است که روز گذشته توماس نیکلاسن، نمایندۀ ویژه اتحادیۀ اروپا برای افغانستان با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان دیدار و گفتگو کرد.

آقای نیکلاسن گفته است که در این دیدار، بر اهمیت باز شدن مکاتب متوسطه و لیسه دختران و تصمیم تازۀ طالبان در مورد اجباری‌کردن حجاب برای زنان صحبت کرده است.

دو روز پیش، هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) نیز با ابراز نگرانی از این تصمیم گفت که این اقدام طالبان بر خلاف تعهدات رهبران این گروه است.

رهبری طالبان همچنین در این حکم گفته است که برای زنان، چادری "بهترین" نوع حجاب است. به گفته این وزارت، لباس و چادر مروج به رنگ سیاه موسوم به حجاب نیز حجاب شرعی است.

XS
SM
MD
LG