لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد خواهان ۴.۴ میلیارد دالر کمک‌های بشری برای افغانستان شد


به گفتهٔ مقام های ملل متحد، از جمله نزدیک به ۴۰ میلیون جمعیت افغانستان، ۲۴ میلیون آنان غذای کافی برای خوردن ندارند
به گفتهٔ مقام های ملل متحد، از جمله نزدیک به ۴۰ میلیون جمعیت افغانستان، ۲۴ میلیون آنان غذای کافی برای خوردن ندارند

ادارات سازمان ملل متحد روز سه شنبه ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) خواهان ۴.۴ میلیارد دالر کمک‌های بشری برای مردم نیازمند افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی شدند.

این ادارات گفته اند که با مسلط شدن مجدد طالبان بر افغانستان و خروج کامل قوای بین المللی از آن کشور که قطع کمک‌های جامعهٔ بین المللی را به دنبال داشت، فراهم آوری این کمک‌ها برای رسیدگی به بحران بشری در افغانستان ضروری است.

این تقاضای کمک مالی ملل متحد که نزدیک به ۲۵ در صد عاید ناخالص افغانستان را تشکیل می دهد، بزرگترین تقاضای کمک مالی برای یک کشور است.

ملل متحد همچنین گفته است این رقم کمک مالی که برای سال ۲۰۲۲ برای افغانستان درخواست شده است، سه برابر کمک‌های بشری است که در سال ۲۰۲۱ برای حکومت قبلی افغانستان صورت گرفت؛ حکومتی که در اگست سال گذشته فرو پاشید و طالبان قدرت را در آن کشور بدست گرفتند.

مارتین گریفیتس، معاون سرمنشی ملل متحد در امور کمک‌های بشردوستانه، روز سه شنبه در ژینف به خبرنگاران گفت که تقاضای ۴.۴ میلیارد دالری برای مردم نیازمند در افغانستان یک ضرورت است که به جامعهٔ بین المللی پیشنهاد شده است تا این کمک را فراهم کند.

آقای گریفیتس گفت:‌" بدون تامین مالی، آیندهٔ وجود نخواهد داشت." این مقام ارشد ملل متحد هشدار داد که اگر چنین کمک برای مردم نیازمند افغانستان فراهم نشود،‌ پیامد آن ناگوار خواهد بود و مردم رنج خواهند برد.

با خروج سریع قوای بین المللی از افغانستان و تسلط طالبان، اقتصاد شکنندهٔ آن کشور در لبهٔ سقوط قرار گرفته و قیمت مواد خوراکی به سرعت افزایش یافته است، وضعیتی که موجب گرسنگی گسترده در آن کشور شده است.

تعزیرات کشور‌های غربی بر طالبان نیز در گام نخست مانع ورود مواد اولیه از جمله مواد خوراکی و دوا برای افغانستان شد. اما پس از آنکه شورای امنیت سازمان ملل متحد در دسمبر ۲۰۲۱ میلادی برخی از این تعزیرات را معاف کرد، کمک‌های اولیه برای افغانستان سرازیر شد.

آقای گریفیتس که با مقام‌های طالبان تعامل و گفتگو داشته است، گفته است که تقاضای کمک‌های بشری به طور محتاطانه محاسبه شده است و به گونهٔ طرح ریزی شده است که این کمک‌ها به صورت مستقیم برای مردم نیازمند توزیع خواهند شد، نه مقام ها.

در همین حال،‌فلیپو گراندی، رییس کمیشنری عالی ملل متحد برای پناهندگان،‌ گفته است که بهبود امنیت در افغانستان فرصتی را مهیا کرده است تا میلیون‌ها نفر که به دلیل جنگ از خانه‌های‌شان بی‌جا شده اند، به خانه‌های‌شان بر گردند. او افزود که پس از آنکه طالبان قدرت را در افغانستان گرفتند، ۱۷۰ هزار بی‌جا شدگان، به خانه‌های‌شان برگشته اند.

آقای گراندی گفت که "منازعه میان طالبان و حکومت قبلی پایان یافته است و تا اندازه فضا برای امنیت باز شده است و فکر می کنم که ما نیاز داریم تا از این فرصت استفاده کنیم" و برای انجام کار‌ها، نیاز به منابع است.

XS
SM
MD
LG