لینک های دسترسی

Breaking News

گنج دیگر فراعنه در مصر کشف شد


یک گنج قدیمی و یک تابوت سنگی عصر مصر باستان که بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت دارد در ساحۀ آبدات تاریخی سقاره در نزدیکی شهر قاهرۀ مصر کشف شد.

زاهی حواس، باستان‌شناس مشهور مصری روز یکشنبه ۱۷ جنوری (۲۸ جدی) گفت که این کشفیات جدید "تاریخ را بازنویسی" می‌کند.

سقاره گورستان بزرگ ممفیس (پایتخت مصر باستان) است که به دلیل داشتن بناهای متعدد باستانی، به شمول بیش از ده هرم و چندین صومعۀ قدیمی یکی از میراث‌های بزرگ فرهنگی یونسکو به شمار می‌‎‎رود.

تیمی که آن را آقای حواس رهبری می‌کند، گنج جدید را در نزدیکی هرم تتی، نخستن فرعون مصر پیدا کرده است. بیش از ۵۰ قطعه اثر باستانی که تاریخ آن تا قرن ۱۱ پیش از میلاد می‌رسد، از این گنج بیرون شده است.

آقای حواس به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "این کشفیات تاریخ سقاره، به ویژه تاریخ سلطنت جدید فراعنۀ مصر را که ۳۰۰۰ سال پیش شروع شده بود، بازنویسی می‌کند."

باستان شناسان مصری همچنین از گنج جدید یک تابوت سنگی عصر فراعنه و چندین کتیبه، نقاب‌ها، قایق‌های چوبی و وسایل بازی مردمان عصر مصر باستان را کشف کرده اند.

زاهی حواس گفت: "این یک کشف نادر و جدید است، زیرا اکثر آثار عصر سلطنت جدید مصر باستان را که پیش از این از سقاره پیدا کرده بودیم، اکثراً به ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می‌رسید."

در حالیکه حفریات هنوز هم در ساحۀ جدید باستانی جریان دارد، برخی آثار به دست آمده از این ساحه روز یکشنبه ۱۷ جنوری به رسانه‌ها نمایش داده شد.

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر روز شنبه از کشفیات بزرگ در سقاره خبر داده و گفته بود که در این ساحه "آرامگاه ملکه نیریت، همسر تتی" نیز کشف شده است.

قرار است در اواخر سال روان، پس از سال‌ها تاخیر، مقام‌های مصری موزیم جدیدی را در ساحۀ جیزه که اهرام مشهور مصر در آن موقعیت دارد، افتتاح کنند.

حکومت مصر آرزومند است تا کشفیات جدید باستانی در جیزه سبب توسعه‌ٔ صنعت گردشگری آن کشور شود؛ صنعتی که از قیام مردم مصر در سال ۲۰۱۱ گرفته تا همه‌گیری‌کروناویروس در حال حاضر به شدت آسیب دیده است.

XS
SM
MD
LG