لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت ترمپ گرفتن گرین کارت امریکا را دشوارتر کرد


حکومت ایالات متحدۀ امریکا به مهاجرین و پناهجویانی که از مساعدت‌های عامه چون مساعدت نقدی، بیمۀ رایگان صحی، مساعدت غذایی و سرپناه رایگان استفاده می‌کنند، ممکن گرین کارت یا سند اقامت دایمی امریکا را ندهد.

قوانین فدرال امریکا که از قبل نافذ بود، از پناهجویان متقاضی گرین کارت می‌خواست تا ثابت کنند که بار دوش دولت امریکا نباشند، اما مقررات جدید که روز دوشنبه ۱۲ اگست (۲۱ اسد) اعلام شد، طیف گستردۀ از برنامه‌هایی را فهرست کرده است که ممکن گرفتن اقامت دایمی امریکا را دشوارتر کند.

اکنون ادارۀ خدمات شهروندی و مهاجرتی امریکا (USCIS) مسایلی چون آموزش، درآمد خانوادگی و بیمۀ صحی را نیز برای متقاضیان گرین کارت در نظر خواهد گرفت.

تلاش‌های دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا برای جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی همواره در محراق بحث قرار داشته است، اما تغییرات تازه در مقررات، سختگیرانه‌ترین اقدام برای محدود کردن مهاجرت قانونی در امریکا پنداشته می‌شود.

آقای ترمپ باربار خواستار توقف مهاجرت‌های زنجیره‌ای به امریکا و نیز لغو برنامۀ لاتری گرین کارت امریکا شده است که با تطبیق مقررات جدید که قرار است از اواسط ماه اکتوبر سال روان اجرا شود، مهاجرت زنجیره‌ای در امریکا متاثر خواهد شد.

کن کوچینیلی، رییس ادارۀ خدمات شهروندی و مهاجرتی امریکا گفت که مقررات جدید با پیام آقای ترمپ سازگاری دارد. او گفت: "ما مردمان خودکفا را می‌خواهیم. این قاعدۀ اصلی رویای امریکایی است که به گونۀ عمیق در تاریخ ما، به ویژه تاریخ مرتبط به مهاجرت قانونی، گره خورده است".

مهاجرین و پناهجویان بخش اندکی (۶.۵ درصد) از دریافت کنندگان مساعدت‌های عامه را در امریکا تشکیل می‌دهند، زیرا، اکثر پناهجویان به دلیل وضعیت اقامت و مهاجرتی شان، واجد شرایط استفاده از مساعدت‌های عامه پنداشته نمی‌شوند.

منتقدان این مقررات نگرانی دارند که مبادا پناهجویان و مهاجرین نیازمند به خاطر اینکه از گرفتن اقامت محروم نشوند، درخواست کمک نکنند. آنان استدلال می‌کنند که مقرارت جدید بسیار کلی بوده و به مسوولان ادارات مهاجرتی این صلاحیت را می‌دهد که حق اقامت قانونی شمار بیشتر مهاجرین و پناهجویان را سلب کنند.

به گونۀ اوسط، سالانه ۵۴۴ هزار نفر برای دریافت گرین کارت امریکا درخواست می‌دهند و بر اساس آمار حکومت ایالات متحده، حدود ۳۸۲ هزار نفر از این درخواست کنندگان از مقررات جدید متاثر می‌شوند.

رهنمودهایی که از سال ۱۹۹۹ به اینسو در امریکا نافذ است، کسانی را زیر عنوان دریافت کنندگان مساعدت عامه دسته بندی می‌کند که به مساعدت پولی و معیشتی دولت متکی اند.

بر اساس مقررات جدید، وزارت امنیت داخلی امریکا کسانی را دریافت کنندۀ مساعدت عامه قلمداد خواهد کرد که در جریان سه سال برای بیش از یک سال از مزایایی چون پول، بیمه و سرپناه رایگان دولتی مستفید شده باشند. اگر کسی در یک ماه از دو گزینه، به گونۀ مثال بیمه و پول مستفید شده باشد، مدت استفادۀ آن از مساعدت عامه دو ماه حساب خواهد شد.

مقررات جدید از درخواست کنندگان گرین کارت می‌خواهد که اسناد سه سالۀ مالیاتی و تاریخچۀ کار و ماموریت شان را ضمیمۀ درخواست شان ارایه کنند.

با اینحال سروصداها در مورد این مقررات سختگیرانه که سال گذشته پیشکش شد، سبب ایجاد برخی تعدیلات در آن شد. به گونۀ مثال، زنان باردار که از بیمۀ رایگان صحی استفاده می‌کنند، در جریان بارداری و ۶۰ روز پس از زایمان از این مقرارت مستثنا اند.

همچنان کسانیکه به دلیل درآمد ناکافی از برخی مساعدت‌های عامه استفاده می‌کنند، نیز از مقررات جدید مستثنا اند.

گزارش: خبرگزاری اسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG