لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: نمایندۀ افغانستان از سخنرانی در مجمع عمومی منصرف شد


با حذف نام افغانستان از فهرست سخنرانان نشست سالانۀ مجمع عمومی سازمان ملل متحد، امسال هیچ کسی به نمایندگی از افغانستان در این نشست سخنرانی نمی‌کند.

امروز دوشنبه ۲۷ سپتمبر (پنجم میزان) آخرین روز نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است و قرار بود غلام محمد اسحاقزی، به عنوان آخرین سخنران مجمع عمومی امسال، پس از چاشت امروز به نمایندگی از افغانستان در این نشست ایراد کند، اما اکنون نام افغانستان از فهرست سخنرانان حذف شده است.

مونیکا گریلی، سخنگوی رییس مجمع عمومی ملل متحد به خبرگزاری فرانس پرس گفته است: "این کشور [افغانستان] از شرکت در مجمع عمومی صرف نظر کرد."

خانم گریلی گفته است که ماموریت افغانستان در ملل متحد تا کنون دلیل انصراف از سخنرانی در مجمع عمومی را ذکر نکرده است. ملل متحد هنوز هم آقای اسحاقزی را نمایندۀ افغانستان در این سازمان می‌پندارد.

دپلوماتان ملل متحد به خبرگزاری رویترز گفته اند قرار بود آقای اسحاقزی به نمایندگی از افغانستان سخنرانی کند، اما به گفتۀ این دپلوماتان خود آقای اسحاقزی شام یکشنبه از ایراد این سخنرانی صرف نظر کرد. اما آقای اسحاقزی تا کنون در این مورد تبصره‌ای نکرده است.

در چند روز گذشته سخنرانی نمایندۀ افغانستان در مجمع عمومی ملل متحد جنجالی شده بود و طالبان اصرار داشتند که نمایندۀ این گروه که اکنون بر افغانستان مسلط است در این نشست سخنرانی کند.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ کابینۀ طالبان هفتۀ گذشته با ارسال نامه‌ای به انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر را به نمایندگی از افغانستان برای سخنرانی در مجمع عمومی معرفی کرده بود.

پیش از این، غلام محمد اسحاقزی، که از سوی حکومت به رهبری محمد اشرف غنی به صفت نمایندۀ دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد معرفی شده بود، با ارسال نامه‌ای به آقای گوتیرش از وی خواسته بود که در سمت‌اش باقی بماند. او هفتۀ گذشته اعتبار نامه‌اش را نیز به دفتر آقای گوتیرش فرستاده بود.

یک دپلومات ملل متحد به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که تنها نمایندگی کشورها در سازمان ملل متحد، صلاحیت انصراف از سخنرانی در مجمع عمومی را دارند.

XS
SM
MD
LG