لینک های دسترسی

Breaking News

نگاهی به سخنرانی رهبران زن در مجمع عمومی ملل متحد


نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک همچنان ادامه دارد و در این نشست شمار معدود رهبران زن جهان نیز حضور یافته و سخنرانی کردند.

کم بودن تعداد رهبران زن در نشست این هفته، که تنها یک دهم از کل سخنرانان را تشکیل می‌دادند، نشانگر موانعی است که هم در کشورهای در حال توسعه و هم در کشورهای توسعه یافته، برای دستیابی به سطوح بالا در دولت فراروی زنان قرار دارد.

میا امور ماتلی، صدر اعظم باردبادوس

میا امور ماتلی، صدر اعظم باربادوس، یک کشور جزیره‌ای کوچک در کارایب، روز جمعۀ گذاشته سخنرانی تکان دهنده‌ای را ایراد کرد و پرسید چه کسی در حمایت و دفاع از مردم سراسر جهان که امری به شدت ضروری است، خواهد ایستاد.

خانم ماتلی که سخنرانی خود را از روی تلیفون موبایل خود می‌خواند، به فهرستی طولانی از چالش‌ها، از جمله نابرابری در توزیع واکسین کووید۱۹، بیکاری، مشکلات حمل و نقل و تغییرات اقلیمی اشاره کرد.

میا امور ماتلی، صدر اعظم باردبادوس
میا امور ماتلی، صدر اعظم باردبادوس

صدر اعظم باربادوس گفت که حل این مشکلات از عهده جامعه بین‌المللی خارج نیست، اما به گفتۀ وی فقط مشکل این است که رهبران از روبرو شدن با این چالش‌ها هر سال خسته تر از سال پیش شده و هیچ تغییری نمی‌بینند.

او گفت: "اگر در خود اراده فرستادن انسان به ماه و رفع مشکل موی سر مردان را می‌بینیم، همانطور که قبلاً بارها و بارها گفتم، می توانیم مشکلات ساده‌ای مثل تغذیه ملت‌مان با غذای مقرون به صرفه و دسترسی به حمل و نقل عمومی را نیز حل کنیم".

ربیکا نیاندنگ د مابیور، معاون رییس جمهور سودان جنوبی

بحران تغییرات اقلیمی یکی از مسایلی بود که ربیکا نیاندنگ د مابیور، معاون رییس جمهور سودان جنوبی نیز به آن اشاره کرد و گفت که این بحران ۸۰۰ هزار نفر را در سراسر کشورش تحت تاثیر قرار داده است.

ربیکا نیاندنگ د مابیور، معاون رییس جمهور سودان جنوبی
ربیکا نیاندنگ د مابیور، معاون رییس جمهور سودان جنوبی

خانم د مابیور گفت که "باران‌های سیل‌آسا" منجر به جاری شدن بدترین سیلاب‌ها در ۶۰ سال گذشته در سودان جنوبی شده و به گفتۀ وی روستاها، شهرها و کشتزارها زیر آب فرورفته است.

او گفت: "بنا بر این، من از جامعه بین‌المللی می‌خواهم که به نجات جان ۵.۵ میلیون نفر از مردمی که به کمک‌های بشردوستانه نیازمند اند، کمک کنند."

جسیندا اردرن، صدر اعظم نیوزیلند

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان با همه‌گیری کرونایروس دست و پنجه نرم می‌کنند، تاثیر آن بر نیوزیلند چندان شدید نبوده است، چرا که رهبران آن کشور برای مهارکردن ویروس به شدت فعال بودند.

آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده نشان می‌دهد که تا کنون چهار هزار مورد تایید شدۀ ابتلا و ۲۷ مورد مرگ ناشی از کووید۱۹ در نیوزیلند ثبت شده است. همچنین یک کارزار فعال واکسیناسیون ملی در این کشور راه اندازی شده است.

جریان سخنرانی خانم اردرن در مجمع عمومی ملل متحد
جریان سخنرانی خانم اردرن در مجمع عمومی ملل متحد

جسیندا اردرن، صدر اعظم نیوزیلند در مجمع عمومی ملل متحد گفت: "ما به اقدامات مردم بیگانه و همسایه اعتماد داریم تا ماسک بپوشند، فاصله‌گیری [اجتماعی] را رعایت کنند، واکسین شوند و دیگران را در انجام این امور حمایت کنند، و ما با پیامد آن بطور همگانی زندگی می‌کنیم."

صدر اعظم نیوزیلند گفت: "برای من به عنوان یک رهبر، یک امتیاز است که شاهد کاربرد عملی ارزش‌های مردم نیوزیلند در این چالش‌ها باشم."

شیخ حسینه، صدر اعظم بنگله دیش

خانم شیخ حسینه نیز با تمرکز به مقابلۀ جهانی با همه‌گیری کروناویروس گفت: "سازمان ملل متحد بهترین امید ما" در مشارکت برای پایان دادن به همه‌گیری است.

شیخ حسینه، صدر اعظم بنگله دیش
شیخ حسینه، صدر اعظم بنگله دیش

در حاشیۀ این نشست، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، از تعهد ۴۰۰ میلیارد دالری برای افزایش دسترسی به انرژی پاک و تجدید‌پذیر برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که در "فقر انرژی" به سر می‌برند، خبر داد.

نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و سخنرانی رهبران در آن تا روز دوشنبه پنجم میزان ادامه خواهد داشت و نمایندۀ افغانستان آخرین کسی خواهد بود که در آن سخنرانی خواهد کرد. تا هنوز مشخص نیست که چه کسی به نمایندگی از افغانستان در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG