لینک های دسترسی

Breaking News

هیچ مورد مسمومیت شاگردان تثبیت نشده است


صدها دانش آموز دختر در چهارسال گذشته بیهوش شدند
صدها دانش آموز دختر در چهارسال گذشته بیهوش شدند
مقام ها در وزارت معارف افغانستان می گویند در چهار سال گذشته ۴۸ مورد مسمومیت در مکاتب دختران در نقاط مختلف این کشور گزارش شده اما آزمایشات لابراتوری در افغانستان، سویس و مصر هیچ کدام آنرا تایید نکرده است.

فاروق وردک، وزیر معارف افغانستان روز سه شنبه گفت "یک غوغایی برپا می شود که مسمومیت است ولی پیش شفاخانه که می رویم هیچ چیزی ثابت نمی شود."

آقای وردک گفت نمونه های خون شاگردانی که گفته می شد مسموم شده بودند در لابراتوارهای وزارت صحت عامه، آیساف، سازمان صحی جهان و حتا در مصر و سویس آزمایش شد اما نتایج مسمومیت در همه منفی بود.

صدها دانش آموز دختر در ولایت های جوزجان، تخار، سرپل، بامیان، بلخ، کابل، کندهار و خوست در چند سال گذشته پس از بیهوشی به شفاخانه منتقل گردیدند. در اکثر همچو موارد، شاگردان بیهوش شده بزودی از شفاخانه مرخص شده و هیچ موردی از هلاکت تا حال گزارش نشده است.

نقش طالبان

اگر چه طالبان دست داشتن در رویدادهای مسمومیت ادعا شده در مکاتب دختران را رد کرده اند، اما شماری از افغانها طالبان را مسوول این گونه فعالیت ها می دانند.

مقام هادر وزارت معارف نقش طالبان را در مسمومیت ها در مکاتب دختران تایید نکرده اند.

طالبان در زمان حاکمیت شان در افغانستان بر آموزش دختران و کار زنان، ممنوعیت شدید اعمال کرده بودند. مقام های افغان و سازمان های حامی حقوق بشر همچنان طالبان را به انجام حملات مرگبار بر مکاتب در افغانستان متهم می کنند.

در یک حمله انتحاری که طالبان مسوولیت انجام آنرا پذیرفتند، به روز دوشنبه سه دانش آموز مکتب در ولسوالی څمکنی ولایت پکتیا هلاک شدند.
وزارت معارف افغانستان خواستار تامین تدابیر امنیتی برای مکاتب شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:31 0:00
XS
SM
MD
LG