لینک های دسترسی

Breaking News

پیونگ یانگ به امریکا و کوریای جنوبی: تمرینات نظامی را فوراََ‌ متوقف کنید


کوریای شمالی روز دوشنبه ۳۱ اکتوبر (نهم عقرب) تمرینات نظامی گستردهٔ امریکا و کوریای جنوبی را "تحریک آمیز" خواند و خواهان توقف فوری آن شد.

کوریای شمالی همچنین گفته است که ادامهٔ چنین تمرینات نظامی مشترک ممکن سبب شود تا پیونگ یانگ "اقدامات قویتری" را روی دست بگیرد.

خبرگزاری رسمی کوریای شمالی (‌KCNA) با استناد اعلامیهٔ وزارت خارجهٔ کوریای شمالی گزارش داده است که "وضعیت در شبه جزیرهٔ کوریا و همسایگی آن بار دیگر به دلیل تحرکات نظامی بی وقفه و بی پروای ایالات متحده و کوریای جنوبی برای کسب قدرت، وارد مرحلهٔ‌ رویارویی جدی شده است."

ایالات متحده و کوریای جنوبی روز دوشنبه یکی از بزرگترین تمرینات نظامی هوایی را در منطقه آغاز کردند. در این تمرینات، صد‌ها طیارهٔ نظامی دو کشور اشتراک کردند. این مانور نظامی موسوم به "طوفان هوشیار" قرار است تا روز جمعه ادامه یابد.

قوای هوایی ایالات متحده گفته است که ۲۴۰ طیارهٔ نظامی امریکا و کوریای جنوبی در این تمرینات اشتراک می کنند و مجموعاََ ۱۶۰۰ حمله را انجام می‌دهند.

واشنگتن و سیوول معتقد اند که پس از سال ۲۰۱۷، پیونگ یانگ احتمالاََ برای نخستین بار آزمایش سلاح هسته‌ای خود را از سر بگیرد.

در اعلامیهٔ وزارت خارجهٔ کوریای شمالی آمده است که پیونگ یانگ "آماده است در مقابل تهدید‌های نظامی خارجی، همه اقدامات لازم را برای دفاع از حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت مردم خود روی دست بگیرد."

این اعلامیهٔ وزارت خارجهٔ کوریای شمالی تصریح کرد که ایالات متحده باید تمرینات نظامی "بی فایده و غیر موثر را فوراََ متوقف کند" در غیر آن، امریکا مقصر تمام عواقب آن خواهد بود.

پیش از این،‌کوریای جنوبی جمعهٔ گذشته تمرینات نظامی ۱۲ روزه‌ٔ زمینی‌اش را تکمیل کرد؛‌ ایالات متحده نیز در بخشی از این تمرینات نظامی سهم داشت.

کوریای شمالی تمرینات نظامی مشترک میان ایالات متحده و کوریای جنوبی را همواره محکوم کرده و گفته است که این گونه مانور‌ها "تمرین برای تهاجم" و مصداق پالیسی‌های "خصومت‌آمیز" واشنگتن و سیوول علیه پیونگ یانگ است.

کوریای شمالی نیز به نوبهٔ خود در پاسخ به تمرینات نظامی امریکا و کوریای جنوبی، میزایل‌های بالستیک و تمرینات نظامی هوایی را انجام داده است.

علاوه بر آن، کوریای شمالی بارها تقاضای ایالات متحده را به منظور از سرگیری مذاکرات در مورد برنامهٔ هسته‌ای و میزایل های بالستیک‌ را رد کرده است.

در همین حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، روز دوشنبه ۳۱ اکتوبر بار دیگر از کوریای شمالی خواست تا مذاکرات با امریکا را از سر بگیرد. آقای پرایس بار دیگر تاکید کرد که پالیسی ایالات متحده مبنی بر خلع سلاح هسته‌ای شبهٔ جزیرهٔ کوریا تغییر نکرده است.

پرایس در پاسخ به سوالی که آیا ایالات متحده به تدریج کوریای شمالی را منحیث یک قدرت هسته‌ای خواهد پذیرفت یا خیر،‌ گفت که "این پالیسی ما نیست."

کوریای شمالی به دلیل برنامه‌های میزایل‌های بالستیک و انکشاف تسلیحات هسته‌ای‌اش از چندین دهه به اینسو،‌ با تعزیرات شدید بین المللی مواجه بوده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری رویترز گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG