لینک های دسترسی

Breaking News

کوریای شمالی در آخرین روز سال ۲۰۲۲ چندین میزایل بالستیک آزمایش کرد


عکس آرشیف
عکس آرشیف

اردوی کوریای جنوبی می‌گوید که کوریای شمالی روز شنبه ۳۱ دسمبر (۱۰ جدی) سه میزایل بالستیک کوتاه برد را آزمایش کرد.

اردوی کوریای جنوبی اعلام کرد که "سه میزایل بالستیک کوتاه‌برد را که کوریای شمالی حدود ساعت هشت صبح از منطقهٔ چانگهوای ولایت هوانگهای به سمت آب‌های شرق (آب‌های جاپان) شلیک کرد" شناسایی کرده است.

آزمایشات تسلیحاتی بی‌پیشینهٔ کوریای شمالی از جمله پرتاب پیشرفته‌ترین میزایل‌های بالستیکی قاره پیما، تنش‌های نظامی در شبه جزیرهٔ کوریا را در سال ۲۰۲۲به شدت افزایش داده است.

در بیانیهٔ اردوی کوریای جنوبی آمده است که اردوی این کشور نظارت بر اوضاع و همکاری با ایالات متحده را تقویت کرده و در حالت آماده‌باش کامل قرار دارد.

یون سوک یول، رییس جمهور کوریای جنوبی، این آزمایش را "غیر قابل تحمل" خوانده و افزود که "تحریک ها همیشه با عواقب سختی روبرو می شوند."

آزمایشات روز شنبه یک روز پس از آزمایشات موفقیت آمیز یک راکت فضاپیما با سوخت جامد توسط کوریای جنوبی و پس از حملهٔ طیاره‌های بدون سرنشین (درون) کوریای شمالی بر حریم کوریای جنوبی در اوایل هفتهٔ جاری انجام شد.

حملهٔ روز دوشنبه درون‌های کوریای شمالی در پنج سال گذشته پیشینه نداشته و وزیر دفاع کوریای جنوبی پس از آن که اردوی این کشور نتوانست یک از درون‌ها را طی یک عملیات پنج ساعته سرنگون کند، عذرخواهی کرد.

یانگ مو جین، استاد در پوهنتون مطالعات کوریای شمالی در سیول، گفت: "هدف از آزمایشات امروز کوریای شمالی، پاسخ به آزمایش راکت فضاپیمای سوخت جامد سیول است. به نظر می رسد پیونگ یانگ به این موضوع به عنوان یک رقابت فکر می کند."

کوریای شمالی به دلیل فعالیت های هسته‌ای و میزاییلی خود از سال ۲۰۰۶ تحت تحریم های متعدد شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد.

کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، ماه گذشته اعلام کرد که کشورش قصد دارد قدرتمندترین نیروی هسته‌ای جهان را داشته باشد و کوریای شمالی را یک کشور هسته‌ای "بازگشت ناپذیر" خواند.

کیم گفت: "هدف نهایی کوریای شمالی داشتن قدرتمندترین نیروی استراتیژیک جهان است، نیروی مطلق بی‌سابقه در قرن...ارتقای ظرفیت هسته‌ای کشور به طور قابل ملاحظهٔ حیثیت و حاکمیت دولت و مردم را محافظت می‌کند."

کوریای شمالی در سال روان میلادی بیش از ۵۰ میزایل بالستیک، به شمول میزایل‌های قاره پیما، را آزمایش کرده است.

تنش در شبه جزیرهٔ کوریای شمالی پس از آن افزایش یافت که واشنگتن و سیول از ماه‌‌ها به این سو هشدار داده اند که کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، احتمالاً به زودی دستور آزمایش سلاح هسته‌ای را بدهد.

ایالات متحده و کوریای جنوبی معتقد اند که پس از سال ۲۰۱۷، پیونگ یانگ احتمالاً برای نخستین بار آزمایش سلاح هسته‌ای خود را از سر بگیرد.

XS
SM
MD
LG