لینک های دسترسی

Breaking News

بررسی ملل متحد در مورد حقوق بشر در کوریای شمالی


خدمات انترنت در کوریای شمالی مجدداً برقرار شد
خدمات انترنت در کوریای شمالی مجدداً برقرار شد

بحث حقوق بشر درکوریای شمالی در صدر اجندای کاری شورای امنیت ملل متحد جا داده شد. کوریای شمالی جلسۀ یی را رد کرد که در آنجا سمانتا پاور نمایندۀ ایالات متحده در ملل متحد در جمعی دیگران، صدای شان را در برابر "جنایت حکومت کوریای شمالی علیه بشریت" بلند کرده بودند.

خانم پاور گفت:" امروز ما سکوت این شورا را شکستیم. ما بر موضوع روشنی انداختیم و آنچه آشکار گردیده، وحشتناک است". اما روسیه و چین با این امر اعتراض و مخالفت شدید شان را ابراز داشتند.

وزارت خارجۀ چین در برابر این تصمیم شورای امنیت واکنش نشان داده و با اقدام اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد مخالفت کرد. هوا چینگ سخنگوی وزارت خارجۀ چین " سیاسی سازی" آن موضوع را رد کرد.

هوا چینگ گفت :" چین با داخل ساختن وضعیت کوریای شمالی در اجندای شورای امنیت سازمان ملل متحد زیر نام حقوق بشر، مخالف است. ما همیشه با سیاسی سازی مسألۀ حقوق بشر و یا هم با آوردن فشار بر کشوری، زیر نام مسألۀ حقوق بشر، مخالف بوده ایم".

این نخستین باریست که مسالۀ حقوق بشر کوریای شمالی در شورای امنیت ملل متحده مورد بحث قرار گرفته است.

اندری لانکوف پروفیسور مطالعات کوریایی در پوهنتون کوکمین می گوید که حملۀ اخیر سایبری علیه شرکت سونی پکچرز- یا بخش سینمایی شرکت سونی در ایالات متحده، کوریای شمالی را به صورت ناگهانی خطرناکتر جلوه نمی دهد، بلکه سطح تهدیدات مشهود را افزایش می دهد.

پروفیسور لانکوف به این باور است زمانیکه موضوعی در خارج از قلمرو ایالات متحده اتفاق می افتد، مردم به آن توجه چندانی نمی کنند ، اما زمانیکه امریکا خودش هدف قرار می گیرد پس مردم، آن را اندکی بیشتر جدی تلقی می کنند.

حملۀ سایبری

حملۀ سایبری بر شرکت سونی و تهدید راه اندازی خشونت درسالون های سینما، منجر به لغو انتشار فلم کمیدی " مصاحبه" گردید که در آن داستان خیالی کشته شدن کیم جونگ اون رهبر کوریای شمالی به تصویر کشیده شده است.

حکومت کوریای شمالی دست داشتن در این حملۀ سایبری را رد کرده و تهدید کرده است در صورتیکه ایالات متحده در پی تلافی این حمله باشد به جواب متقابل خواهد پرداخت.

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفت که ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا یا FBI و رئیس جمهور باراک اوباما به این توافق رسیده اند که پیونگ یانگ، مسؤول حملۀ انترنتی بالای سونی پکچرز است.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفت :"حکومت کوریای شمالی یک گذشتۀ دیرینه از انکار در برابر اعمال مخربانه و تحریک آمیز داشته و اگر خواستار کمک است، باید تقصیر خود را پذیرفته و در مقابل زیان به میان آمده، برای سونی پکچرز جبران خسارت کند".

در عین حال، برخی از خدمات انترنتی کوریای شمالی که دیروز قطع شده بود دوباره احیا و به فعالیت آغاز کرد. این وقفه در سیستم خدمات انترنتی کوریای شمالی در میان جنجال بین این کشور و امریکا مبنی بر امنیت فضای مجازی در انترنت به میان آمده است.

قصر سفید و وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا، هر دو از صحبت در مورد اینکه ممکن حکومت ایالات متحده، مسؤول قطع خدمات انترنتی در کوریای شمالی بوده است خود داری کرده است.

XS
SM
MD
LG