لینک های دسترسی

Breaking News

صدر اعظم ناروی: نشست اسلو به خاطر پاسخگو قراردادن طالبان بود


صدر اعظم ناروی می گوید که نشست سه روزۀ اسلو که در آن کشورهای اروپایی، ایالات متحدۀ امریکا و نمایندگان جامعۀ مدنی افغانستان با گروه طالبان دیدار داشتند، به هدف به رسمیت شناختن حکومت طالبان نه، بلکه به هدف پاسخگو قراردادن آن گروه برگزار شده بود.

یونس گار ستوره، صدر اعظم ناروی که کشورش ریاست نشست روز چهارشنبه ۲۶ جنوری (ششم دلو) شورای امنیت ملل متحد در خصوص افغانستان را نیز بر عهده دارد، صحبت با طالبان را اقدام خوب توصیف کرده است.

آقای ستوره گفت: "به باور من این نشست یک اقدامی بود تا پاسخگو قراردادن آنانی را که قدرت را در افغانستان بدست دارند ممکن بسازد و تا خواست ها را به شکل واقعی آن تبادله کنیم. می دانم که پذیرایی از طالبان در اسلو برای بسیاری مردم آزمون برانگیز است و برای بسیاری مردم به شمول خودم، اذیت کننده است، اما بدیل آن به حال خود رها کردن آن یک میلیون کودک افغان است که در معرض گرسنگی قرار دارد. نصف جمعیت کشور نیازمند کمک های بشردوستانه است – این گزینۀ نیست که آن را اختیار کنیم."

تا حال هیچ کشور حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، حتا پاکستان، امارات متحدۀ عرب و عربستان سعودی، تنها سه کشوری که رژیم قبلی طالبان – بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱- را به رسمیت شناخته بودند. تشکیل حکومت همه شمول، تامین حقوق بشر به شمول حقوق زنان و اقلیت‌ها از شرایط اساسی جامعۀ جهانی برای تعامل با طالبان می‌باشد.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان ضمن ابراز خوشبینی از نشست اسلو گفت: "چنین نشست ها بر وضعیت افغانستان تاثیرگذار خواهد بود. این یک سفر بسیار خوب بود. چنین سفرها ما را با جهان نزدیک می‌کند. ما می‌خواهیم که افغانستان مرکز بحران نباشد، بلکه مرکز اتصال، اقتصاد و ارتباطات باشد."

گروه طالبان نه تنها مصرانه تلاش دارد که از سوی جامعۀ جهانی به صفت حکومت مشروع افغانستان به رسمیت شناخته شود، بلکه در جستجوی جلب کمک‌های مالی جهان و نیز رهاسازی سرمایه‌های منجمد شدۀ افغانستان در بانک‌های خارجی به ویژه ایالات متحده نیز می‌باشد.

در آخرین روز نشست اسلو، دپلوماتان غربی کمک‌های بشری برای افغانستان را با بهبود وضعیت حقوق بشر در آن کشور مشروط دانستند.

نشست سه روزۀ اسلو و متصل به آن، نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در حالی برگزارش شده است که در بیش از پنج ماه تسلط طالبان بر افغانستان، وضعیت بشری و اقتصادی در آن کشور به شدت رو به وخامت گراییده است و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد بیش از نصف افغان‌ها با گرسنگی حاد روبرو اند.

XS
SM
MD
LG