لینک های دسترسی

Breaking News

غرب کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان را به حقوق بشر مرتبط می‌داند


دپلوماتان غربی در آخرین روز ملاقات با هیات طالبان در اوسلو، پایتخت ناروی، گفتند که کمک‌های بشری برای افغانستان، شرایط را مساعد خواهد کرد تا دختران در سراسر آن کشور به مکتب برگردند
دپلوماتان غربی در آخرین روز ملاقات با هیات طالبان در اوسلو، پایتخت ناروی، گفتند که کمک‌های بشری برای افغانستان، شرایط را مساعد خواهد کرد تا دختران در سراسر آن کشور به مکتب برگردند

دپلوماتان غربی روز سه شنبه ۲۵ جنوری (پنجم دلو) کمک‌های بشری برای افغانستان را با بهبود وضعیت حقوق بشر در آن کشور مشروط دانستند.

این اظهارات دپلوماتان غربی در آخرین روز ملاقات آنان با هیات گروه طالبان در اسلو، پایتخت ناروی، بیان شد.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در ۱۵ اگست سال گذشته، هیات طالبان به رهبری امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ‌ آن گروه برای نخستین بار به اروپا سفر کرد و با دپلوماتان غربی در پشت در‌های بسته گفتگو کرد.

گروه طالبان نه تنها در صدد به رسمیت شناختن از سوی جامعه بین المللی است، بلکه در جستجوی جلب کمک‌های مالی کشور‌ها نیز است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، کمک‌های جامعه بین المللی متوقف و وضعیت بشری در این کشور جنگ زده به سرعت رو به وخامت گراییده است.

علاوه بر کاهش قابل ملاحظهٔ کمک‌های بشری برای افغانستان، خشکسالی و گسترش بیماری کووید-۱۹ نیز وضعیت بشری را در این کشور بیشتر وخیم کرده است.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که دپلوماتان غربی انتظارات خود را در جریان گفتگو با هیات طالبان بیان کرده اند.

توماس نیکلاسون، نمایندهٔ ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، در یک تویت نوشته است که در جریان ملاقات با هیات طالبان درمورد دسترسی دختران و پسران به مکاتب در سراسر آن کشور که قرار است تا ماه مارچ آغاز شود، صحبت کرده است و چشم به راه ملاقات بعدی با طالبان است.

هیات طالبان به رهبری آقای متقی در جریان سفر سه روز به ناروی با مقام‌های ارشد وزارت خارجهٔ فرانسه،‌ نایجل کیسی، نمایندهٔ ویژه بریتانیا برای افغانستان و پاکستان،‌و مقام‌های وزارت خارجهٔ‌ ناروی ملاقات کرد.

گروه طالبان از گفتگو‌های سه روزه در ناروی استقبال کرده و آنرا یک گام به سوی به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان از سوی جامعه بین المللی تلقی کرده است.

سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان در حاشیۀ سفر سه روزهٔ‌ هیات طالبان گفت که "ناوری فرصتی را برای ما فراهم کرده است که در ذات خود یک دست آورد است" زیرا به گفتۀ وی گروه طالبان نظریات خود را در سطح جهان با دپلوماتان مطرح کرده است.

آقای متقی همچنین گفت: "مطمین استیم که از طریق این ملاقات‌ها کمک‌های بشری به سکتور‌های صحت و معارف را به دست خواهیم آورد."

اما حکومت ناوری تاکید کرده است که گفتگو‌ها با هیات طالبان به معنی "مشروعیت بخشیدن و به رسمیت شناختن طالبان نیست."

با آنهم، دعوت از هیات طالبان توسط یک پرواز چارتر شده، مورد انتقاد برخی از کارشناسان و اعضای جامعهٔ‌ مدنی افغان مقیم در خارج از افغانستان مواجه شده است.

تا حال هیچ کشوری حکومت طالبان را که توسط کابینهٔ سرپرست رهبری می‌شود، به رسمیت نشناخته است، به شمول پاکستان که حامی اصلی این گروه پنداشته می‌شود.

XS
SM
MD
LG