لینک های دسترسی

Breaking News

شورای پناهجویان ناروی: طالبان اخراج آوارگان داخلی را از کمپ‌های موقت متوقف کنند


شورای پناهجویان ناروی (NRC) از حکومت طالبان خواسته است که اخراج بیشتر آوارگان داخلی را از کمپ‌های موقت در سراسر افغانستان تا زمانی متوقف کند که جایگزین‌های پایدار برای آنان پیدا شود.

این موسسۀ امدادرسان امروز پنجشنبه ۱۵ دسمبر (۲۴ قوس) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که طالبان ۲۰هزار آوارۀ داخلی را از یک کمپ موقت در ولایت بادغیس در هوای سرد بیرون رانده اند.

نیل ترنر، مسوول این نهاد در افغانستان گفته است که بسیاری از آوارگان اخراج‌شده از کمپ، اکنون نه غذایی برای تغذیه کودکان خود دارند و نه راهی برای گرم نگه داشتن دمایی که به زیر صفر درجه می‌رسد.

ترنر تاکید کرده است: "تمام اخراج‌های بعدی باید متوقف شود تا زمانی که مقامات طالبان، با حمایت جوامع بین‌المللی و بشردوستانه، راه‌ حل‌ دراز مدتی برای جوامع آوارگان بسیار آسیب‌پذیر پیدا کنند".

آقای ترنر گفته است که مقامات طالبان در بادغیس باید بدانند که در قبال مردم مسوولیت دارند و لازم است اطمینان حاصل کنند تا خانواده‌ها قبل از هرگونه اخراجی، سرپناه داشته باشند و بتوانند از خود حمایت کنند.

شورای پناهجویان ناروی گفته است که مقامات طالبان تحت قوانین بین‌المللی از جمله در برابر اخراج اجباری متعهد به انجام تعهدات استند. به گفتۀ این شورا، برای اینکه تخلیه با معیارهای بین‌المللی مطابقت داشته باشد و به تخلیه اجباری تبدیل نشود، مقامات طالبان باید چندین اصل از جمله تعهدات پس از وقوع تخلیه را رعایت کنند و آن اینکه افراد نباید پس از اخراج بی‌خانمان بمانند یا در مسکن نامناسب زندگی کنند.

یک زن بیوه به کارمندان شورای پناهجویان ناروی گفته است که پس از پنج – شش سال از این کمپ اخراج شده و اکنون در هوای سرد جایی برای گذراندن زندگی ندارد.

این زن گفته است: "تقریباً تمام شش فرزند من بیمار شده اند. ما چیزی برای خوردن نداریم و کسی نیست که از ما حمایت کند. مردم محلی در اینجا از قبل مشکلات مالی خود را دارند".

شورای پناهجویان ناروی تخمین می‌زند که حدود دومیلیون آواره داخلی در بیش از یک‌هزار سکونت‌گاه غیررسمی در تقریباً ۳۰ ولایت افغانستان زندگی می‌کنند که معمولاً در شرایط وحشتناکی هستند و بیشترشان به شدت به کمک‌های بشردوستانه وابسته استند.

چندین سال جنگ و خشکسالی‌های پیاپی از عوامل عمدۀ آواره‌شدن افغان‌ها در داخل کشورشان است. در ولایت بادغیس نیز هزاران خانواده مجبور شده اند که خانه‌های خود را در ساحات روستایی ترک کنند و به دنبال حمایت‌های ایمنی و بشردوستانه در حومه شهر قلعۀ نو مرکز آن ولایت برای شان سرپناه موقت بسازند.

شورای پناهجویان ناروی گفته است که مقامات بادغیس اصرار کرده اند که این خانواده‌ها به خانه‌های اصلی خود بازگردند و کمپ‌ها برچیده شوند. با این حال، به گفتۀ این نهاد امدادرسان، بسیاری در روستاهای اصلی خود خانه ندارند و در شرایط اقتصادی کنونی کار و زندگی در آنجا برایشان دشوار خواهد بود.

شورای پناهجویان ناروی گفته است که ماه‌ها مذاکره با جامعه بشردوستانه و فرآیندهای بازگشت آزمایشی در مقیاس کوچک نتوانسته است مقامات طالبان را متقاعد کند که روند بازگشت کندتر و پایدارتری را دنبال کنند، بلکه در عوض، خانواده‌های آواره مجبور به ترک کمپ شده اند.

پس از آنکه مقامات طالبان در بادغیس هزاران خانواده را مجبور به ترک کمپ موقت کردند، شورای پناهجویان ناروی برنامهٔ اضطراری را برای آنان راه اندازی کرده است.

این شورا گفته است که برنامه اضطراری شامل توزیع کمک‌های نقدی و اقلام ضروری زندگی برای خانواده‌های در حال حرکت است.

XS
SM
MD
LG