لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: ۹۲۰هزار آوارۀ داخلی در افغانستان به مناطق شان برگشته اند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان (UNHCR) می‌گویند که از سال ۲۰۲۱ میلادی تا کنون، ۹۲۰هزار بیجا شدۀ داخلی در این کشور دوباره به مناطق اصلی خود برگشت کرده اند.

این کمیشنری روز جمعه ۲۹ جولای (هفتم اسد) در تویترش گفت که روند برگشت آواره‌گان داخلی در بخش‌های افغانستان جریان دارد و تنها در جریان یک هفته گذشته، پنج‌هزار و ۵۰۰ نفر دوباره به محلات خود برگشته اند.

به گفتۀ ملل متحد، آنان این آواره‌گان را که به گونۀ دواطلبانه به مناطق خود بر می‌گردند، زمینه کمک و انتقال را برایشان به ولایات فراهم می‌کنند. در روزهای اخیر بیشتر این افراد از کابل به محلات اصلی خود برگشت کرده اند.

ملل متحد افزوده است که نیازمندی های اساسی این آواره‌گان داخلی به شمول ایجاد سرپناه به آنان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در افغانستان ابراز امیدواری کرده است که پس از چندین دهه جنگ در این کشور در حال حاضر، بیجاشدگان داخلی برای برگشت به مناطق خود آمادگی می‌گیرند.

این در حالی است که پیش از این، سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) از افزایش شمار بیجاشدگان داخلی در افغانستان خبر داده و گفته بود که آمار آواره‌گان داخلی در این کشور به حدود شش میلیون نفر می‌رسد.

این سازمان به تاریخ ۱۲ مارچ (۲۱ حوت) در گزارشی گفت که آخرین بررسی آنان نشان می‌دهد که هم اکنون، پنج میلیون و ۸۳۲هزار و ۴۵۴ نفر بیجا شدۀ داخلی در سراسر افغانستان وجود دارد.

این سازمان دلایل عمدۀ افزایش بیجاشدگان داخلی در این کشور را، منازعه و خشک‌سالی در افغانستان عنوان کرده است.

این سازمان همچنین گفته بود که شمار آوارگان داخلی در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به گونه بی‌سابقه افزایش یافت و نیز سال ۲۰۲۱ میلادی، یکی از سال‌های پرمشقت برای بیجاشدگان داخلی به دلیل تشدید خشونت‌ها در این کشور بود.

بر اساس این گزارش، تنها در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱.۳ میلیون نفر در بخش‌های مختلف افغانستان آواره شدند.

XS
SM
MD
LG