لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: پوتین شوخی نمی‌کند، تهدید او در استفاده از سلاح هسته‌ای واقعی است


رییس جمهور ایالات متحده روز پنجشنبه ششم اکتوبر (۱۴ میزان) گفت زمانیکه رییس جمهور روسیه تهدید می‌کند که در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد، "شوخی نمی‌کند."

جو بایدن افزود که پس از جنگ سرد، جهان برای نخستین بار با خطرات رستاخیز هسته‌ای مواجه است.

رییس جمهور امریکا در یک محفل دموکرات‌ها گفت: "ما از زمان کنیدی و بحران میزایل کیوبا در سال ۱۹۶۲ به اینسو با احتمال رستاخیز هسته‌ای مواجه نشده ایم."

جو بایدن در اشاره به استقرار میزایل‌ها توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق در کیوبا در سال ۱۹۶۲ گفت که، "از آن زمان به بعد برای نخستین بار ما با تهدید مستقیم استفاده از تسلیحات هسته‌ای مواجه استیم، اگر وضعیت به این منوال ادامه یابد."

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، تهدید کرده است که در اشغال بخش‌های از قلمرو اوکراین از سلاح هسته‌ای منحیث آخرین گزینه استفاده خواهد کرد.

با آنهم، کارشناسان می‌گویند که اگر مسکو از تسلحیات هسته‌ای استفاده هم کند، حملات آن نستباً کوچک و تکتیکی خواهد بود. اما بایدن هشدار داد که حملهٔ تکتیکی اگر کوچک هم باشد، در یک ساحهٔ محدود سبب آتش‌سوزی گسترده خواهد شد.

رییس جمهور بایدن گفت: "پوتین زمانیکه در مورد استفادهٔ بالقوه از تسلیحات هسته‌ای تکتیکی یا تسلیحات بیالوژیکی یا کیمیایی صحبت می‌کند، شوخی نمی‌کند" زیرا می‌توان گفت که اردوی او در اوکراین به گونهٔ‌ گسترده عملکرد ضعیف داشته است.

جو بایدن علاوه کرد که استفاده از سلاح تکیتکی هسته‌ای ساده نیست و به رستا‌خیز هسته‌ای منتج خواهد شد.

این در حالی است که ایالات متحده از آغاز تهاجم روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری به اینسو برای تقویت نیروهای اوکراینی در جنگ علیه روسیه به ارزش ۱۶.۲ میلیارد دالر کمک‌های نظامی و اقتصادی فراهم کرده است.

XS
SM
MD
LG