لینک های دسترسی

Breaking News

اوکراین خواستار عضویت سریع در ناتو شد


پس از آنکه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه چهار ساحۀ اشغالی اوکراین را رسماً بخشی از قلمرو روسیه اعلام کرد، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین روز جمعه ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) خواستار عضویت سریع این کشور در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) شد.

آقای زیلینسکی هنگام امضای سند درخواست عضویت به ناتو گفت: "ما با امضای درخواست اوکراین برای پیوستن سریع به ناتو گام، قاطعی برمی‌داریم."

رییس‌جمهور اوکراین با انتشار بیانیه‌ای گفت که مدت‌هاست خواهان پیوستن به ناتو بوده و امروز اوکراین می‌خواهد این درخواست را رسمی کند.

زیلینسکی این درخواست را در واکنش به الحاق چهار منطقهٔ دیگر این کشور به روسیه مطرح کرد، اما مقامات ناتو نگفته اند که درخواست اوکراین برای عضویت در این سازمان تسریع می‌شود یا خیر.

اگرچه کشورهای عضو ناتو مدت‌ها بر این عقیده بودند که کشورهای مستقلی مانند اوکراین باید آزادی عضویت در ناتو را داشته باشند، اما عجله‌ای برای عضویت این کشور در ناتو نداشته‌اند.

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو به خبرنگاران گفت: "تمرکز ما اکنون کمک به اوکراین برای دفاع از خود در برابر تجاوز وحشیانه روسیه است."

در عین حال، مقامات در واشنگتن نیز چندان علاقه‌ای به تسریع عضویت اوکراین در ناتو ندارند.

جک سولیوان مشاور امنیت ملی قصر سفید روز جمعه به خبرنگاران گفت که واشنگتن معتقد است که بهترین راه برای حمایت از اوکراین، ارایه حمایت عملی از این کشور در میدان جنگ است و روند بروکسل (پیوستن با ناتو ) باید در زمان دیگری مورد بحث قرار گیرد.

روسیه بارها گسترش ناتو را تهدیدی برای ثبات خود خوانده و قبل از حمله به اوکراین گفته بود که عضویت اوکراین در ناتو باعث تضعیف روسیه می شود. اما کیف و غرب می‌گویند که روسیه از این موضوع به عنوان بهانه‌ای برای تهاجم نظامی به اوکراین استفاده کرده است.

XS
SM
MD
LG