لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: امریکای قویتر و ثروتمندتر را بر جا می‌گذارم


باراک اوباما پس از هشت سال ریاست جمهوری قدرت را به دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا تحویل می دهد
باراک اوباما پس از هشت سال ریاست جمهوری قدرت را به دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا تحویل می دهد

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده ده روز قبل از واگذاری قدرت به جانشین اش دونالد ترمپ، در خطابۀ وداعیه اش گفت که امریکا در مقایسه با سال ٢٠٠٩ که او برای بار اول منحیث رئیس جمهور انتخاب گردید، حال در یک موقف بهتر و قویتر قرار دارد.

ضمن اشاره به دست آوردهای هشت سال گذشته اش، آقای اوباما در میان شور و استقبال مردم در شهر شیکاگو، جاییکه دو دهه پیش در آن به سیاست رو آورده بود، به مردم امریکا هشدار داد که بنابر انقسام موجود، دموکراسی امریکا با تهدید روبرو میباشد.

رئیس جمهور اوباما گفت "اگر هشت سال قبل برایتان می گفتم که امریکا از یک رکود بزرگ برخواهد گشت، صنعت موترسازی ما رونق خواهد یافت و طولانی ترین روند ایجاد شغل در تاریخ ما به وجود خواهد آمد.. فصل جدید را با مردم کیوبا خواهیم گشود، جلو برنامۀ هسته یی ایران را بدون حتی شلیک یک مرمی خواهیم گرفت و طراح حملات یازدهم سپتامبر را نابود خواهیم ساخت... شاید می گفتید که تو بسیار خوشبینی، اما این کارها شد."

بادر نظرداشت انقسام سیاسی در کشور، رئیس جمهور اوباما از مردم اش خواست تا در تلاش اهداف مشترک با یکدیگر باشند. او هشدار داد که دموکراسی ایالات متحده با یک سلسله تهدیدات مثل مشکلات اقتصادی و نابرابری نژادی روبرو است.

آقای اوباما گفت "ما همواره باید از شیوه زندگی و ارزشهای خود حفاظت کنیم به همین خاطر هم هست که شکنجه را متوقف کردیم و برای بستن گوانتانامو تلاش کردیم. به همین خاطر هم هست که هر گونه تبعیض علیه مسلمانان آمریکا را شدیدا رد میکنم".

آقای اوباما همچنین گفت "وقتی که گفتمان سیاسی ما فاسد شود، موجب تفرقه و تضعیف پیوندها می‌شود...اگر رهبرانی را که انتخاب کردیم گناهکار می‌دانیم، باید به نقش خود در انتخاب آن رهبران نیز فکر کنیم".

اما آقای اوباما گفت که در مورد کشوراش نسبت به آن زمانی که تازه به قدرت رسیده بود، اکنون بیشتر خوشبین است و از امریکاییان خواست تا در روند دموکراسی بیشتر دخیل باشند.

آقای اوباما ضمن سپاسگزاری از مردم امریکا گفت " شما مرا رئیس جمهوری بهتری کردید، شما مرا انسان بهتری کردید."

دومین دوره ریاست جمهوری رئیس جمهور اوباما به تاریخ بیستم هاه جنوری به پایان می رسد و دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحده پس از آن برای یک دورۀ چهار ساله به کار آغاز می‌کند.

XS
SM
MD
LG