لینک های دسترسی

Breaking News

مقام یک موسسه: طالبان به ما گفتند اگر دستور ما را نپذیرید و بروید، وضعیت بدتر خواهد شد


گروه‌های امداد رسان می‌گویند که با منع کار زنان در افغانستان ارایهٔ خدمات حیاتی به نیازمندان در وضعیت خیلی دشوار قرار گرفته است و طالبان تقاضای آنان را برای لغو این تصمیم نپذیرفته اند.

با آنهم چنین به نظر می‌رسد که طالبان عواقب توقف فعالیت‌های سازمان‌های غیر دولتی خیریه را کاملاً درک می‌کنند.

یک مقام ارشد یک موسسهٔ خارجی به شرط اینکه در گزارش نامی از وی گرفته نشود گفت که "طالبان به ما می‌گویند که اگر به عوض اطاعت از مقررات ما [افغانستان] را ترک کنید، وضعیت [بشری] در این کشور وخیم‌تر خواهد شد".

امدادرسانان نیز می‌گویند که اگر کمک‌ها به نیازمندان به وقت معیین آن نرسد، بحران بشری جاری در افغانستان بدتر خواهد شد.

سازمان‌های غیردولتی در افغانستان در تلاش برای رسیدگی به بدترین بحران بشری جهان، موثر بوده اند.

سمیرا سید رحمان، یک مقام ارشد کمیتهٔ بین المللی نجات گفت که بدون داشتن کارمندان زن ادامهٔ فعالیت‌های این موسسه در افغانستان ناممکن خواهد بود.

در سراسر افغانستان در حدود ۱۲۶۰ سازمان غیر دولتی فعالیت دارد که در آن هزاران زن مصروف فراهم آوری خدمات صحی، آموزشی، بهداشتی و غذایی اند.

وزارت اقتصاد طالبان روز شنبه ۲۴ دسمبر (سوم جدی) طی مکتوبی زنان و دختران را از کار در سازمان‌های غیر دولتی داخلی و خارجی منع کرد.

ساعاتی پس از آن، موسسهٔ حفاظت از کودکان (Save the Children) ، شورای مهاجرت ناروی (Norwegian Refugee Council) و پاملرنه (CARE) تعلیق فعالیت‌های خویش را اعلام کردند.

در جامعهٔ محافظه کار افغانستان، زنان بیشتر ترجیح می‌دهند در مورد مشکلات شان با زنان صحبت کنند و در ساحات دور افتاده زنان حتا نمی‌خواهند با مردان امدارسان مشکل شان را در میان بگذارند.

ریشما عظیم، معاون موسسهٔ پاملرنه در افغانستان گفت که از همین رو برای پیشبرد ماموریت‌های امدادرسانی به ویژه شناسایی زنان نیازمند،‌ به کارمندان زن نیاز است.

طالبان عدم رعایت حجاب را دلیل منع کار زنان در موسسات خوانده اند، اما کارمندان چندین سازمان غیر دولتی به فرانس‌پرس گفته اند که از سوی طالبان هیچ گونه هشدار دریافت نکرده اند.

سامی گاسیبی، رییس سازمان غیر دولتی "عمل در مقابل گرسنگی" در افغانستان گفت که سازمان های بشری به ارزش‌ها، سنن و فرهنگ افغانستان احترام قایل اند.

با آنهم، امدادرسانان و تحلیلگران می‌گویند که این همه بهانه است و به گفتهٔ آنان رهبر طالبان و حلقهٔ داخلی آن به شدت در پی حذف زنان اند.

XS
SM
MD
LG