لینک های دسترسی

Breaking News

امیری: محدودیت طالبان بر زنان افغان، دینی نه بلکه ایدیولوژیک و سیاسی است


رینا امیری، نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان
رینا امیری، نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان

رینا امیری، نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، گفته است که وضع محدودیت‌های جدید که از سوی طالبان بر زنان اعمال شده است، "یک ایدیولوژی است. یک [اقدام] سیاسی است، نه دینی."

امیری در مصاحبهٔ اختصاصی از طریق اسکایپ با بخش دیوهٔ صدای امریکا بار دیگر بر تعهد ایالات متحده برای حمایت زنان افغان در زیر سلطهٔ طالبان تاکید کرد.

این مقام ایالات متحده با اشاره به محدودیت‌های تازه وضع شده از سوی طالبان گفت:‌ آنان [طالبان] می‌گویند که این کارشان به خاطر دین مقدس اسلام است. آنان می‌گویند مع به خاطر فرهنگ است. اما اگر در طول تاریخ افغانستان نظر افگنید، هیچ دوره‌ای نبوده است که یک حکومت پالیسی را مبنی بر حذف ۵۰ در صد جمعیت از تحصیل و کار وضع کرده باشد."

این مقام ایالات متحده گفت که دستور طالبان نه تنها زنان را تهدید می کند، بلکه کودکان و مردان را نیز تهدید می کند، زیرا کمک های بشردوستانه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

امیری علاوه کرد که برخلاف ادعای طالبان، تمام کشور‌های اسلامی به شمول سازمان همکاری اسلامی که عربستان سعودی نیز عضو آن است، گفته اند که آنچه در افغانستان "زیر نام اسلام انجام می‌شود، بر ضد اسلام است."

او افزود که دستور طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل زنان و دختران در پوهنتون‌ها و ممنوعیت کار آنان در سازمان‌های غیرحکومتی خلاف آموزه‌های اساسی اسلام است که بر "شفقت و عطوفت، مراقبت از فقرا'' بنا یافته است.

امیری همچنین گفت که با هر کشور با اکثریت مسلمان به شمول عربستان سعودی، امارات متحدهٔ عرب، قطر و مالیزیا که صحبت کرده است، مقامات این کشور‌ها گفته اند:‌ "آنچه طالبان انجام می‌دهند، تصویر اسلام را در همه جا آسیب می‌رساند."

این مقام امریکایی دیدگاه عربستان سعودی را بازتاب داد و گفت که این کشور تلاش می‌کند تا محدودیت‌ها بر زنان را بردارد و تا سال ۲۰۳۰ میلادی،‌ زنان در آن کشور بتوانند به طور کامل در فعالیت‌های اقتصادی سهم بگیرند.

امیری گفت:‌" آنچه طالبان انجام می‌دهند برای افغانستان کاملاً ویرانگر است. آنان افغانستان را در آستانهٔ فاجعه قرار می‌دهند."

اظهارات این مقام ایالات متحده در حالی بیان شده است که طالبان در اواخر ۲۰۲۲ میلادی، نه تنها آموزش زنان و دختران را در پوهنتون‌ها به حالت تعلیق آوردند، بلکه زنان و دختران را از ادامهٔ انجام وظیفه در سازمان‌های غیرحکومتی ملی و بین المللی منع کردند.

امیری گفت که ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیرحکومتی ملی و بین المللی، آسیب پذیرترین مردم را در افغانستان با خطر مواجه می‌کند که تعداد آنان به ده‌ها میلیون نفر می‌رسد.

او گفت:‌ "این عملکرد طالبان زنان را در معرض خطر قرار می‌دهد، کودکان را در معرض خطر قرار می دهد، کمک های بشردوستانه را که به کشور وارد می‌شود، در خطر قرار می‌دهد. و تصامیمی که طالبان می‌گیرند، متاسفانه کشور را به سمت ویرانگری سوق می‌دهد."

امیری ضمن اینکه تصمیم طالبان مبنی بر منع تحصیل زنان و دختران را سیاسی خواند، گفت که با بسیاری از طالبان صحبت کرده و آنان گفته اند که فراهم کردن شرایط تحصیل برای زنان و دختران وظیفه و مسوولیت حکومت است و در اسلام تحصیل زنان و مردان "یک اصل مقدس" است.

این مقام امریکایی بدون تفکیک طالبان تندرو و میانه‌رو گفت که همه محدودیت‌هایی که بر زنان وضع شده و آنچه در افغانستان می‌گذرد، مسوولیت هر فردی می‌شود که خود را طالب می‌داند.

اظهارات امیری در حالی بیان شد که شماری از مدافعان حقوق زن در واکنش به اظهارات اخیر نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، گفتند که امریکا و حامیانش در قبال وضعیت کنونی، به ویژه نقض حقوق بشری، در افغانستان مسوول اند. این فعالان همچنین گفته اند که اظهارات امیری به محکوم کردن عملکرد طالبان محصور است و تغییری برای بهبود زندگی زنان نیاورده است.

امیری در پاسخ به انتقاد فعالان حقوق بشر گفت که "من ناامیدی بسیاری از افغان‌ها را درک می‌کنم که می‌گویند ما به چیزی بیش از بیانیه نیاز داریم. اما من هنوز می‌گویم که بیانیه‌ها مهم استند، زیرا این بیانیه‌ها نشان می‌دهد که همبستگی بین‌المللی در حمایت از مردم افغانستان وجود دارد."

منع آموزش مکاتب دختران، بستن مراکز آموزشی، ورزشگاه‌ها، حمام‌ها و پارک‌های تفریحی به روی زنان و دختران، منع سفر بدون محرم، ممنوعیت تحصیلات عالی و کار در سازمان‌ها و نهادهای غیرحکومتی از جمله محدودیت‌های عمدۀ طالبان است که از اگست ۲۰۲۱ به این طرف بر زنان افغانستان وضع شده است.

این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها از سوی طالبان بر حقوق و آزادی‌های فردی و مدنی زنان با واکنش گستردهٔ بین‌المللی روبرو شده و ملل متحد و شمار زیاد کشورهای جهان از پیامدهای ناگوار آن هشدار داده است.

XS
SM
MD
LG