لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت خارجهٔ امریکا: واشنگتن در حال بررسی عواقبی است که می‌تواند بر طالبان اعمال شود 


ایالات متحده تاثیر محدودیت‌های طالبان بر کار زنان در سازمان‌های غیردولتی را در حالی ارزیابی می‌کند که واشنگتن بر گزینه‌های پالیسی که به زودی آشکار خواهد شد، تعمق دارد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز چهارشنبه چهارم جنوری (۱۴ جدی) گفت که امریکا به حمایت از زنان در هر آنجایی متعهد است که حقوق آنان تهدید شود، به شمول افغانستان.

او افزود که "بدبختانه" محدودیت‌ها بر زنان در افغانستان همواره در حال "عمیق شدن و وخیم شدن" است.

مقامات ارشد امریکایی به کرات از طالبان خواسته اند تا تصمیم خود را در مورد منع کار زنان در سازمان‌های غیر دولتی، رفتن به پوهنتون‌های دولتی و غیر دولتی لغو کنند و از پیامد‌های آن هشدار داده اند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز چهارشنبه گفت که واشنگتن سرگرم بررسی "عواقب مشخصی است که می‌تواند بر طالبان وضع شود" اما در این خصوص جزییات ارایه نکرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا به خبرنگاران گفت که ایالات متحده با شرکای هم‌نظراش در سراسر جهان کار می‌کند تا "مجموعه‌ای از عواقب مناسب" را طرح کند که حامل پیام "محکومیت" طالبان و حمایت از مردم افغانستان باشد.

پرایس افزود که پاسخ سیاسی امریکا محتاطانه خواهد بود، به نحوd که وضعیت بشری مردم افغانستان را بیش از این به مخاطره نیاندازد.

طالبان می‌خواهند که با جهان روابط بهتر داشته باشند و به گونهٔ علنی از کشورها می‌خواهند تا در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند، اما ایالات متحده گفته است که طالبان "خیال باطل" دارند که هم زنان افغان را از حق شان محروم کنند و هم روابط شان را با سایر کشورها تقویت بخشند.

طالبان دوازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه، پوهنتون‌ها، پارک‌های تفریحی، کلب‌های ورزشی و حمام‌های عمومی را به روی دختران و زنان مسدود کرده و زنان را از کار در سازمان‌های غیر دولتی داخلی و خارجی منع کرده اند.

رینا امیری، نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، به صدای امریکا گفت که وضع محدودیت‌های جدید که از سوی طالبان بر زنان اعمال شده است، "یک ایدیولوژی است. یک [اقدام] سیاسی است، نه دینی."

امیری علاوه کرد که برخلاف ادعای طالبان، تمام کشور‌های اسلامی به شمول سازمان همکاری اسلامی که عربستان سعودی نیز عضو آن است، گفته اند که آنچه در افغانستان "زیر نام اسلام انجام می‌شود، بر ضد اسلام است."

مقامات امریکایی گفته اند که امریکا به گونهٔ متداوم از طریق صندوق عمل برابری جنسیتی از زنان افغان حمایت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG