لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: در یک ماه ۷۷ حمله بر امدادرسانان در افغانستان شده است


دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان "اوچا" با نشر گزارشی گفته است که تنها در ماه اپریل، ۷۷ حمله بر امدادرسانان در این کشور صورت گرفته است.

اوچا روز دوشنبه ۱۱ ماه می (۲۲ ثور) با نشر این گزارش گفته است که از میان ۷۷ حمله بر کارمندان نهادهای امدادرسان در این کشور، تنها ۳۰ حمله بر افرادی صورت گرفته است که برای مبارزه با کروناویروس کار می‌کردند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشردوستانۀ ملل متحد همچنان گفته است که در ماه مارچ نیز، ۸۵ حمله بر امدادرسانان صورت گرفته بود.

بربنیاد گزارش اوچا در این ماه محدودیت گشت‌وگذار به هدف جلوگیری از شیوع کروناویروس در ۳۳ ولایت این کشور به گونۀ متفاوت اتخاذ شده بود.

در این گزارش آمده است: "با وجود این ‌که اوچا از دریافت راه حل برای زمینه‌سازی به کمک‌رسانی پشتیبانی می‌کند؛ اما به مقام‌های ولایتی صلاحیت ایجاد محدودیت بر فعالیت‌های بشری داده شده است."

اوچا از دخالت مقام‌های محلی افغان در کار اداره‌های امدادرسان در برخی ولایات نیز یاد آوری کرده است.

به گزارش اوچا، از آغاز ماه رمضان میزان محدودیت‌ گشت‌وگذار در برخی ولایات کاهش یافته؛ در حالی که شمار مبتلایان بیماری کووید۱۹ در این کشور رو به افزایش است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد تاکید کرده که برای مبارزه با کروناویروس، نیاز به وضع محدودیت بیشتر است.

این اداره با اشاره به نیاز برای تامین آتش‌بس در این کشور گفته است: "در کنار این‌که تهدید کروناویروس، دسترسی امدادرسانان را مشکل ساخته، جنگ نیز برای فعالیت‌های بشری تهدید ایجاد می‌کند، در جریان همین ماه دسترسی (امدادرسانان) در ده منطقه را محدود کرده بود".

به گفته این نهاد به دلیل جنگ و ناامنی، در این ماه امدادرسانان نتوانسته اند، میزان نیازمندی کمک‌های بشری در ولایات بغلان و بادغیس را ارزیابی کنند و بسته بودن مسیر ولایات غور و لوگر سبب شد تا مددرسانان در این ولایت‌ها با مشکل مواجه شوند.

در این گزارش آمده است که به دلیل حملات نظامیان افغان یک موسسۀ غیرحکومتی سه بار متضرر شده است.

بربنیاد این گزارش، ساختمان دو موسسه و یک مکتب در ولایت فاریاب به دلیل شلیک هاوان از سوی نیروهای امنیتی افغان تخریب شده و در ولایت زابل نیز در پی حمله نیروهای افغان دفتر یک موسسه غیرحکومتی به گونۀ شدید آسیب دیده است.

حکومت و مخالفین مسلح دولت افغانستان تا اکنون در این مورد چیزی نگفته اند.

XS
SM
MD
LG