لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان کشورهای اسلامی طرح صلح ترمپ را رد کرد


سازمان‌ همکاری‌های اسلامی طرح دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده برای صلح میان اسراییل و فلسطین را رد کرد و گفت که در تطبیق این طرح همکاری نمی‌کند.

این سازمان روز دوشنبه سوم فبروری (۱۴ دلو) با نشر بیانیه‌ای گفته است: "طرح صلح ایالات متحده-اسراییل را رد می‌کنیم چون حد اقل آرمان‌ها و حقوق مشروع مردم فلسطین را برآورده نمی‌کند و با شرایط و مولفه‌های روند صلح در تضاد قرار دارد."

وزیران خارجۀ سازمان ۵۷ عضوی همکاری‌های اسلامی در پایان نشست روز دوشنبه در مقر این سازمان در شهر جدۀ عربستان سعودی گفتند: "تمام کشورهای عضو با این طرح سروکار نداشته یا در تلاش‌های حکومت ایالات متحده برای تطبیق آن به هیچ شیوه و شکلی همکاری نخواهند کرد".

دونالد ترمپ هفتۀ گذشته طرح صلح شرق میانه، معروف به "معاملۀ قرن" را اعلان کرد که بر اساس آن بیت المقدس "پایتخت منقسم نشدۀ" اسراییل خواهد بود. او گفت که پس از الحاق قسمت‌های شرقی بیت المقدس، اسراییل این شهر را پایتخت خود اعلام خواهد کرد.

سازمان‌ همکاری‌های اسلامی با تصریح داعیۀ فلسطینیان که شرق بیت المقدس را پایتخت کشور آیندۀ فلسطینی می‌خوانند، بر هویت "عربی و اسلامی" بیت المقدس تاکید کرده است.

این سازمان گفته است که صلح تنها زمانی استقرار خواهد یافت که "اشغال خاتمه یابد و اسراییل از قلمرو دولت فلسطین به ویژه شهر قدس شریف (بیت المقدس) و دیگر سرزمین‌های فلسطینی که از جون ۱۹۶۷ به اینسو اشغال شده است، بیرون شود".

اتحادیۀ عرب نیز دو روز پیش در نشستی در قاهره، طرح جنجالی آقای ترمپ را رد کرد و گفت که این طرح حقوق فلسطینیان را نادیده گرفته است. این اتحادیه خواستار راه حل دو کشور –فلسطین و اسراییل – شده است که در آن دولت فلسطینی بر اساس مرزها خود پیش از جنگ ۱۹۶۷ که منجر به اشغال کرانۀ عربی و غزه توسط اسراییل شد، شرکت داشته باشد.

محمود عباس، رییس ادارۀ خودگردان فلسطینی در نشست قاهره گفت که تمام روابط خود را با اسراییل و ایالات متحده قطع خواهد کرد. او گفت: "خبر می‌دهیم که هیچ گونه روابط با شما (اسراییل) و ایالات متحده، به شمول همکاری‌های امنیتی، نخواهیم داشت".

XS
SM
MD
LG