لینک های دسترسی

Breaking News

امنیت ملی: دو عضو ارشد القاعده و طالبان در پکتیکا کشته شدند


امنیت ملی افغانستان می‌گوید، در نتیجهٔ یک عملیات هدفمند در ولایت پکتیکا، یک عضو ارشد شبکه القاعده و یک فرمانده گروه طالبان کشته شده اند.

در اعلامیه‌ای که ریاست امنیت ملی منتشر کرده، از این افراد به نام‌های دولت بیگ تاجیکی، مشهور به ابومحمد التاجیکی و حضرت علی،‌ مشهور به حمزه مهاجر یاد شده است.

در این اعلامیه آمده که التاجیکی، عضو برجستهٔ شبکهٔ القاعده در شبه‌قارهٔ هند و حمزه مهاجر، از ساکنان وزیرستان بوده اند.

در اعلامیه آمده است: "این افراد اشخاص ارتباطی میان شبکه القاعده و گروه تروریستی طالبان بوده و مسوولیت تجهیز و تمویل گروه تروریستی طالبان را برعهده داشتند. "

مقامات امنیت ملی افغانستان می‌گویند که این افراد مشغول تامین "سلاح‌های پیشرفته " و ارایهٔ آموزش‌های نظامی در ولایات غزنی، لوگر و زابل بوده اند.

در اعلامیه آمده است که این افراد هنگامی که پایگاه‌شان را در ولایت غزنی به قصد ولایت پکتیکا ترک کرده بودند،‌ هدف قرار گرفتند.

به گفته ریاست امنیت ملی افغانستان، این سومین "عملیات هدفمند " پس از امضای توافقنامهٔ دوحه میان طالبان و امریکا است که در آن اعضای ارشد شبکهٔ القاعده یکجا با افراد گروه طالبان هدف قرار می‌گیرند.

قطع رابطه با گروه‌های دهشت افگن از جمله شبکهٔ القاعده، کاهش خشونت و پیوستن به مذاکرات صلح بین‌الافغانی از تعهدات اساسی طالبان در توافقنامۀ آن گروه با ایالات متحده است که به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ در شهر دوحه، پایتخت قطر امضا شد.

دولت افغانستان اما بارها تاکید کرده که گروه طالبان تمایلی به قطع رابطه با القاعده از خود نشان نداده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اخیرا نشستی میان هیات دولت افغانستان و نمایندگان گروه طالبان در مسکو برگزار شد و قرار است نشست مشابهی نیز ماه آینده در ترکیه برگزار شود.

XS
SM
MD
LG