لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: ۱۲۴.۵میلیون دالر برای رفع نیازهای درازمدت زلزله‌زدگان هرات نیاز است


آرشیف، ولایت هرات در ماه اکتوبر سال گذشته شاهد چندین زلزله پیهم بود
آرشیف، ولایت هرات در ماه اکتوبر سال گذشته شاهد چندین زلزله پیهم بود

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گفته است که این سازمان برای فراهم‌کردن امکانات جهت تامین مسکن، احیای روستاها، تسهیلات و معیشت آسیب‌دیدگان زلزله ماه اکتوبر سال گذشته در ولایت هرات و تامین نیازهای درازمدت آنان تلاش می‌کند.

این اداره ملل متحد ناوقت روز پنجشنبه هشتم فبروری (۱۹ دلو) با نشر گزارشی در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است که برای رفع نیازهای آسیب‌دیدگان زلزله‌های پیهم هرات ۱۲۴.۵ میلیون دالر نیاز است.

در آغاز ماه اکتوبر سال ۲۰۲۳ در ولایت هرات، سه زلزله پیهم به شدت ۶.۳ درجه در مقیاس ریشتر خسارات جانی و مالی هنگفتی را به مردم هشت ولسوالی این ولایت وارد کرد.

ملل متحد در ماه نومبر سال گذشته اعلام کرد که برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان هرات و کمک‌های لازم به آسیب‌دیدگان هزینه به ۱۷۳ میلیون دالر نیاز دارد که از آن زمان تا اکنون ۴۸.۵ میلیون دالر آن فراهم شده است.

بر اساس گزارش اداره زمین‌شناسی ایالات متحد بین هفتم تا ۱۵ اکتوبر چند زلزله قوی با شدت ۶.۳ ریکتر ولایت هرات و ساحات همجوار آن را لرزاند که بر بنیاد آمار ملل متحد در آن ۱۵۰۰ نفر جان باختند و بیش از ۱۱هزار زخمی شدند.

اداره انکشافی سازمان ملل متحد گفته است که این رویداد طبیعی به ۲.۲ میلیون نفر آسیب رساند، طوری که نزدیک به هشت‌هزار و ۵۰۰ منزل مسکونی با خاک یکسان شد و بیش از ۱۷هزار منزل مسکونی دیگر آسیب دید.

پیش از این، صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) گفته است که زلزله‌های پیهم در هرات ده‌ها هزار کودک را به شدت متاثر کرده و اگر حمایت‌ها صورت نگیرد و خدمات مناسب ارایه نشود، زمستان سخت زندگی آنها را تهدید می‌کند.

ملل متحد گفته است که با گذشت چندین ماه ماه، تاثیر زلزله‌های هرات همچنان ادامه دارد و بسیاری از خانواده‌ها با وجود سرمای شدید هنوز در خیمه زندگی می‌کنند یا در فضای باز می‌خوابند.

گروه

XS
SM
MD
LG