لینک های دسترسی

Breaking News

رونق خرید و فروش آنلاین در کابل


یکی از دکانداران کابل که کالا و امتعۀ فروشگاه اش را آنلاین به فروش می رساند
یکی از دکانداران کابل که کالا و امتعۀ فروشگاه اش را آنلاین به فروش می رساند

شماری از دکانداران در کابل فروشات آنلاین را آغاز کرده اند و هدف عمدۀ این کار، جلوگیری از قربانی شدن حملات انتحاری و آزار و اذیت جنسی در شهر عنوان شده است.

فروشگاه های آنلاین در کابل که اکنون شمار آن به ده ها می رسد، از لوازم و اسباب خانه گرفته تا موتر، کمپیوتر و لوازم آرایش را برای مشتریان شان از طریق آنلاین به فروش می رسانند.

خرید و فروش آنلاین در افغانستان در حالی رو به افزایش است که در چند ماه اخیر بم گذاری‌ها، حملات انتحاری و تهاجمی مخالفان دولت افغانستان در شهر کابل صدها کشته و زخمی به جا گذاشته است.

آغاز خرید و فروش آنلاین از دید شماری از جوانان افغانستان مانند اسیلا سلیمانی، یک شاگرد مکتب، "تجربۀ خوب" برای جوانان است. دوشیزه سلیمانی می گوید که حملات و آزار و اذیت در کابل فضای ترس و رعب را ایجاد کرده است و از دید وی فروشگاه های آنلاین برای کسانی که از این وضعیت می هراسند، گزینۀ خوب است.

بر اساس آمار ملل متحد، بیش از ۶۰ در صد جمعیت افغانستان را جوانان زیر ۲۵ سال تشکیل می دهد که حال اکثریت آنان با تلیفون های هوشمند همراه مجهز اند و می توانند از طریق آنلاین خریداری کنند.

با وجودیکه خرید و فروش آنلاین کالا در کابل پدیدۀ نسبتاً تازه است، به نظر می رسد این اقدام با موفقیت نیز همراه بوده است.

اپلیکشین "زود زود" یکی از ویب سایت های است که خدمات خرید و فروش آنلاین را در شهر کابل فراهم کرد و مالک آن در نظر دارد تا کار و بارش را در سایر ولایات های عمدۀ افغانستان وسعت دهد.

"زود زود" یکی از پل های ارتباطی آنلاین در شهر کابل است که خدمات خرید و فروش آنلاین را فراهم می کند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:38 0:00

تمیم رسا، بنیانگذار یکی از ویب سایت های خرید و فروش آنلاین با سرمایۀ ۳۰ هزار دالر هشت ماه قبل کارش را آغاز کرد و از آن به بعد با بیش از ۶۰ پرچون فروشی قرار داد امضا کرده است. به گفتۀ آقای رسا، ۸۰ در صد مشتریان اش را زنان تشکیل می دهند که اکثر شان لوازم آرایش خریداری می کنند.

آقای رسا به خبرگزاری رویترز گفته است "ما مثل یک پل میان مردم و فروشگاه های بزرگ کار می کنیم. یک ماه قبل، به مشکل می توانستیم عاید به دست بیاوریم؛ ما در واقع ضرر می کردیم، اما حال روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ عاید می کنیم و این نشان می دهد که کار ما در حال رشد است."

با رونق گرفتن فروش آنلاین در کابل، حال آقای رسا در نظر دارد تا کار و بار فروش آنلاین را در ولایت های هرات، کندهار، بلخ و ننگرهار گسترش دهد.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت افغانستان خرید و فروش کالا و امتعه را در شهر کابل یک اقدام " بی نظیر" عنوان می کند.

آقای قوقندی به خبرگزاری رویترز گفته است که "فرهنگ فروشگاه های آنلاین دو سال قبل در کابل آغاز شد و در حال حاضر بیش از ۲۰ فروشگاه آنلاین جواز کار و تجارت را به دست آورده اند و بسیاری کسانی دیگر نیز می خواهند جواز خرید و فروش آنلاین را به دست بیاورد و ما آنان را تشویق می کنیم تا رشد کنند."

خرید و فروش کالا در سراسر جهان همه ساله شاهد میلیارد ها دالر داد و ستد تجارتی می باشد که مشتری و فروشنده هیچگاهی همدیگر را نمی بینند و همه معاملۀ آنان از طریق ویب سایت های خصوصی افراد و شرکت های بزرگ خرید و فروش صورت می گیرد

XS
SM
MD
LG