لینک های دسترسی

Breaking News

التهاب جگر سالانه بیش از یک میلیون قربانی می گیرد


التهاب جگر از بیماری های مرگباری به شمار می رود که سالانه بر اساس گفتۀ سازمان جهانی صحت بیش از یک میلیون نفر به خاطر ابتلا به آن بیماری جان خود را از دست می دهند.

هر سال از بیست و هشتم جولای به عنوان "روز بلند بردن آگاهی در بارۀ هیپاتیت" تجلیل به عمل آمده و نهاد های صحی کشور ها تلاش می ورزند تا در بارۀ بیماری های جگر که سیر مخفی داشته و نهایت ساری می باشند، به مردم اطلاع رسانی کنند.

در سرتاسر جهان حدود ۳۰۰ میلیون نفر بدون اینکه خود آگاه باشند به ویروس هیپاتیت مبتلا اند. این افراد اکثر بدون اینکه تشخیص و تداوی شوند با این بیماری دست و پنجه نرم کرده و حتا سبب مرگ آنان می گردد.

عوامل التهاب جگر مختلف بوده که از ویروس ها گرفته تا باکتریا ها، قارچ ها، استفادۀ نادرست ادویه و حتا بیماری های بیرون جگر می تواند باعث التهاب جگر در مراحل ابتدایی شده و در سطوح پیشرفته و باعث یرقان یا زردی در بدن شده و در نهایت به سیروز، سرطان جگر و حتا مرگ منجر می گردد.

هپاتیت عمدتاً توسط یکی از 6 ویروس هپاتیتی ( E,D,C,B,A) یا G ایجاد میشود. عامل ایجاد کنندۀ هپاتیت هر چه که باشد باعث التهاب کبد خواهد شد و کارکرد آن را مختل خواهد کرد.

فقدان خونرسانی به کبد، سم، اختلالات خودایمنی، مصرف افراطی الکل، آسیب به کبد و مصرف بعضی داروهای خاص نیز میتواند باعث هپاتیت شود.

داکتر بهرام مطهری، متخصص بیماری های داخله در ولایت هرات به صدای امریکا گفت که بیشترین واقعات سرطان جگر ناشی از هیپاتیت B می باشد که در مراحل حاد آن تداوی نگردیده و در نهایت باعث مرگ می گردد.

آقای مطهری می گوید "هپاتیت به دو شکل اساسی نمایان می شود یکی هپاتیت حاد (کوتاه مدت) و هپاتیت مزمن (متجاوز از 6 ماه).

اعراض و علایم هیپاتیت در نزد افراد نظر به سویۀ معافیت بدن شان و عامل بیماری فرق می کند؛ اما، به گفتۀ داکتر مطهری کسالت، ضیاع وزن، کم اشتهایی، زردی، دلبدی و استفراغ و احساس درد در ناحیۀ راست زیر قفسۀ سینه از علایم هشدار دهندۀ تاسس بیماری هیپاتیت در بدن انسان است.

هپاتیت حاد در طی چند روز تا چند هفته بهبود می یابد . چنانچه التهاب، در طی شش ماه بهبود نیابد، هپاتیت، مزمن خواهد بود.

در روز جهانی مبارزه با هیپاتیت، سازمان جهانی صحت از تمام مردم سرتاسر جهان می خواهد تا یکجا با هم برای بلندبردن آگاهی مردم کار کرده و آنان را تشویق می کند تا در روند تشخیص بیماران مخفی همکار شوند.

XS
SM
MD
LG