لینک های دسترسی

Breaking News

انتقامگیری هند از پاکستان، صلح افغانستان را متاثر می‌کند - سفیر پاکستان


زاهد نصرالله، سفیر پاکستان در کابل گفته است که اگر هند بخواهد در واکنش به حملۀ مرگبار هفتۀ گذشته در کشمیر به خشونت علیه پاکستان متوسل شود، مذاکرات صلح میان ایالات متحدۀ امریکا و گروه طالبان متاثر خواهد شد.

مسولیت حملۀ مرگبار ۱۴ نوامبر در کشمیر هند را که منجر به کشته شدن بیش از ۴۰ شبه نظامی پولیس هند شد، گروه تندرو سنی جیش محمد مستقر در پاکستان به دوش گرفت. این رویداد بار دیگر تنش را میان دو همسایۀ رقیب –پاکستان و هند- شدت بخشیده است.

سفیر پاکستان گفت "این را نیز واضح می‌سازم که مسله کشمیر روی مذاکرات صلح در افغانستان تاثیرگذار خواهد بود".

حکومت افغانستان اظهارات سفیر پاکستان را "غیرمنطقی" و "بی‌ربط" خوانده و استدلال کرده است که روابط پاکستان با هند، با روند صلح افغانستان هیچ ربطی ندارد.

صبغت الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان به صدای امریکا گفت "این مسله بسیار بی‌ربط است، مشکلی که میان هند و پاکستان است او مشکل، طبیعتأ زمینه و ناحیه‌ش مشخص است ... اینکه کشوری به این‌گونه تهدید کند، این بسیار غیرمنطقی است".

مقام‌های افغان و امریکایی با اشاره به نفوذ پاکستان بر طالبان، همواره تاکید کرده اند که اسلام آباد نقش مهمی را در روند صلح افغانستان بازی می‌کند.

پاکستان که در سال‌های پسین ادعا کرده است که دیگر مانند گذشته بر طالبان نفوذ ندارد، اینک با کشیده شدن روابط آن کشور با هند، از اخلال در روند مذاکرات صلح با طالبان هشدار داده است.

آقای نصرالله در حالی از اخلال روند صلح افغانستان در نتیجۀ انتقامگیری احتمالی هند از پاکستان خبر می‌دهد که قرار است به تاریخ ۲۵ فبروری، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات برای صلح افغانستان با نمایندگان گروه طالبان در قطر دیدار کند.

XS
SM
MD
LG