لینک های دسترسی

Breaking News

قریشی به اتمر: توافق سیاسی به انعطاف‌پذیری رهبران افغان نیاز دارد


وزیر خارجهٔ پاکستان می‌گوید که رهبران افغان باید برای رسیدن به یک توافق سیاسی، از خود انعطاف نشان دهند.

شاه محمود قریشی امروز ۱۳ جولای (۲۲ سرطان) پس از ملاقات با حنیف اتمر، وزیر خارجهٔ افغانستان در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان در صحفهٔ تویتراش نگاشته است که رهبران افغان‌ در نهایت راه آیندهٔ شان را مشخص می‌سازند و لازمی است که برای دست‌یابی به یک توافق از طریق مذاکرات، انعطاف نشان دهند.

وزیر خارجهٔ پاکستان همچنان گفته است که نه جامعهٔ بین المللی، نه پاکستان، نه هم مردم افغانستان خواهان تکرار جنگ داخلی در افغانستان اند.

او نگاشته است که مقصر خواندن دیگران به روند صلح افغانستان زیان می‌رساند.

وزارت خارجهٔ افغانستان می‌گوید که آقای اتمر در خطاب به همتای پاکستانی‌اش خواهان همکاری اسلام‌‌آباد در خصوص "بستن پناه‌گاه‌ها و منابع تمویل طالبان، و تشویق این گروه برای از سرگیری مذاکرات معنی‌دار و دریافت راه حل سیاسی در راستای موفقیت روند صلح افغانستان" شد.

این وزارت نوشته است که وزیر خارجهٔ پاکستان تعهد کرد که کشور در ترغیب طالبان به مذاکرات تلاش خواهد کرد.

این در حالی است که مقامات نظامی و استخباراتی پاکستان گفته اند که نفوذ شان را بر طالبان از دست داده اند.

پیش از این، آقای قریشی در مصاحبهٔ‌ با طلویزیون طلوع گفته بود که نسبت دادن افزایش خشونت‌ها در افغانستان به گروه طالبان یک "مبالغه" است.

در پاسخ به این اظهارات، حمد الله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان در یک تویت نوشت: " قریشی یا بی‌خبر، یا نادان یا همدست (طالبان) است. ممکن او این موضوع را نیز رد کند که اسامه (بن لادن) در نزدیکی یک پایگاه نظامی پاکستانی یافت شده بود."

این در حالی است که دیروز معاون اول ریاست جمهوری افغانستان بار دیگر اسلام‌آباد را به پشتیبانی از طالبان متهم کرده و گفت که هسته‌های ویژه ستردرستیز پاکستان رهنمای این گروه در جنگ افغانستان اند.

امرالله صالح روز دوشنبه ۱۲ جولای (۲۱ سرطان) در صفحۀ فیسبوک خود نوشت که نیروهای تعلیم‌دیده طالبان "به صورت مستقیم از جانب مفرزه‌ها و هسته‌های خاص ستردرستیز پاکستان از پشاور – کویته و نقاط دیگر رهنمایی می‌شوند."

یک روز پیش از آن نیز معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفته بود که با برخی از پیشرفت‌های طالبان، در اظهارات رهبران، به ویژه عناصر ایالتی و دولتی پاکستانی "خوشحالی و هیجان" دیده می‌شود.

همزمان با این، عارف علوی، رییس جمهور پاکستان در صحفهٔ تویتراش به طالبان آرزوی صلح کرد.

آقای علوی به تاریخ ۱۱ جولای نوشت که ناامنی‌ها در افغانستان خطری به اقتصاد رو به رشد پاکستان است و او به "طالبان و هموطنان شان" تمنای امن و آشتی دارد.

در این تویت، آقای علوی از حکومت افغانستان یاد آوری نکرده است.

این اظهارات آقای علوی در پارلمان پاکستان نیز واکنش‌های را در پی داشت.

محسن داور، عضو پارلمان پاکستان و یکی از رهبران تحریک تحفظ پشتون‌ها گفت که رییس جمهور و وزیر خارجهٔ کشورشان نباید به حمایت از گروه طالبان صحبت کنند.

او افزود که این گونه اظهارات به مثابهٔ گامی برای حمله به سوی یک کشور همسایه (افغانستان) است.

حکومت پاکستان می‌گوید که با احیای امارت اسلامی طالبان در افغانستان مخالف است، اما، عبدالشکور، عضو پارلمان پاکستان به این موقف اسلا‌م‌آباد انتقاد کرد.

او گفت که امارت اسلامی طالبان به سود و جمهوری اسلامی افغانستان به ضرر پاکستان است: "این کاملاً واضح است که امارت اسلامی در افغانستان برای پاکستان کمتر از یک سپر حفاظتی نیست. در آنجا طالبان افغان قربانی می‌دهند، اما از پاکستان دفاع می‌کنند."

او ادعا کرد که "امارت اسلامی طالبان با تایید مردم بر افغانستان کنترول دارد نه با زور سلاح و آنان در دل مردم جا دارند و از آنان نمایندگی می‌کنند".

حکومت افغانستان که کنترول طالبان را در این کشور رد می‌کند، همواره پاکستان را به تمویل و تجهیز طالبان و سایر گروه‌های دهشت افگن متهم کرده است؛ اتهامی که اسلام‌آباد آنرا رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG