لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان مسوده موافقتنامه روابط ستراتیژیک را به افغانستان داد


کابل بر مسوده موافقتنامه همکاری ستراتیژیک با پاکستان غور میکند
کابل بر مسوده موافقتنامه همکاری ستراتیژیک با پاکستان غور میکند
اسلام آباد متن مسوده پیشنهادی موافقتنامه همکاری های ستراتیژیک با کابل را به وزیر خارجه افغانستان داده است.

به دنبال آزادی چندین فرمانده طالبان از زندان های پاکستان به درخواست حکومت افغانستان، زلمی رسول، وزیر خارجه افغان، به اسلام آباد رفت تا روند مذاکرات صلح و تقویت اعتماد با رهبران پاکستانی را تسریع کند.

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، میگوید آقای رسول از پاکستان مسوده موافقتنامه همکاری های ستراتیژیک درازمدت را به کابل آورده است. جزئیات این موافقتنامه پیشنهادی تا حال آشکار نشده است.

جانان موسی زی به روز یکشنبه گفت "طرح امضای یک موافقتنامه ستراتیژیک چیزی است که دولت افغانستان از آن استقبال میکند، اما قبل از رسیدن به مرحله امضای موافقتنامهء همکاری های ستراتیژیک بین دو کشور لازم است تا روی اولویت های اساسی که در رابطه به افغانستان و پاکستان وجود دارد، پیشرفتهای عملی صورت بگیرد و نتایج عملی بدست بیاید."

آقای موسی زی روند مذاکرات صلح با طالبان، مبارزه با دهشت افگنی و تطبیق کابل موافقتنامه تجارت و ترانزیت میان پاکستان و افغانستان را لازمه های موافقتنامه همکاری های ستراتیژیک میان دو کشور همسایه برشمرد.

زندانی کلیدی

با وجود تقاضاهای مکرر دولت افغانستان برای تسلیم دهی ملاعبدالغنی برادر، رهبر شماره دو طالبان، مقامات پاکستانی تا حال او را در قید نگهداشته اند.

گمان میرود که ملابرادر، که از قوم پوپلزایی است، پس از آن توسط سازمان استخباراتی پاکستان بازداشت شد که تمایل گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان را نشان داد.

نصرالله ستانکزی، یک مشاور ریاست جمهوری افغانستان، میگوید که تقویت اعتماد میان اسلام آباد و کابل در مذاکرات صلح با طالبان به نفع هر دو کشور است.

اگر چه ملامحمد عمر، رهبر فراری طالبان، بارها مذاکرات صلح با دولت افغانستان را رد نموده است اما مقامات افغان میگویند که رهبران طالب متمایل به گفتگو استند.

دولت افغانستان به شمول ایالات متحده امریکا با چندین دولت اروپایی و آسیایی موافقتنامه های دوجانبه همکاری های ستراتیژیک را منعقد نموده است.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG