لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان صدور ویزه به افغان‌ها را در برخی کشورهای اروپایی منع کرد


بر اساس گزارش‌ها، پاکستان از طریق نمایندگی‌های دپلوماتیک خود در برخی کشورهای اروپایی صدور ویزه برای افغان‌ها را تا تاریخ نامعلوم متوقف کرده است.

در مکتوبی مربوط به وزارت خارجۀ پاکستان که به تازگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، از نمایندگی‌های دپلوماتیک این کشور در بریتانیا، فرانسه، آلمان، هالند، ایرلند، ایتالیا، بلجیم، اسپانیا، یونان، اتریش، سویس و ناروی خواسته شده است که به افغان‌ها ویزه صادر نکنند.

در این مکتوب که به تاریخ هشتم فبروری صادر شده، آمده است: "به امضاکنندگان زیر دستور داده می‌شود که تا اطلاع ثانوی هیات‌های نمایندگی‌ نمی‌توانند برای شهروندان افغانستان در هیچ کتگوری ویزه صادر کنند، این موضوع با تایید مراجع باصلاحیت صادر می‌شود."

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، این کشور پس از آن، این تصمیم را گرفته است که اخیراً سفارت پاکستان در سویدن برای ۱۶۰۰ افغان که مدارک جعلی سویدنی داشتند، ویزه صادر کرد.

بر اساس گزارش‌ها، وزارت خارجه پاکستان تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده و از همین‌رو به نمایندگی‌های خود در کشورهای اروپایی دستور داده تا صدور ویزه برای افغان‌ها را متوقف کنند.

اگرچه وزارت امور خارجه پاکستان به طور رسمی در این مورد چیزی نگفته است، برخی منابع در پاکستان این مکتوب و تصمیم را به رسانه‌ها تایید کرده اند.

در عین حال، گفته می‌شود که این تصمیم پاکستان افغان‌های مقیم آن کشور را که به کشورهای اروپایی سفر می‌کنند، متاثر کرده است.

این در حالی است که در افغانستان نیز گرفتن ویزهٔ این کشور مشکل شده است و درخواست کنندگان پول گزاف پرداخت می‌کنند تا به گونۀ غیرقانونی ویزۀ پاکستان را به دست بیاورند.

پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، رفت و آمد افغان‌ها به پاکستان با مشکلات زیادی مواجه شده و پاکستان چندین‌بار دروازه‌هایش را به روی افغان‌ها بسته است.

پیش از این، برخی از باشندگان شهر کابل به صدای امریکا گفته بودند که گرفتن ویزهٔ پاکستان از راه‌های قانونی دشوار شده است. به گفتهٔ آنها خرید ویزه از طریق کمیشن‌کاران تا ۱۲۰۰ دالر امریکایی هزینه دارد.

جاوید، یک شهروند افغان که برای درس دو ماه پیش به پاکستان رفته، به صدای امریکا گفت که در بدل ۱۰۰۰ دالر امریکایی ویزهٔ یک‌ساله پاکستان را از نزد کمیشن‌کاران به دست آورده است.

او گفت: "اگر پول نمی‌دادم از طریق قانونی از سفارت پاکستان در سه ماه هم ویزه گرفته نمی‌توانستم."

علاوه بر شهروندان عادی، تاجران افغان نیز از دشواری‌های دریافت ویزهٔ پاکستان شکایت دارند و می‌گویند که ابتدا ویزه داده نمی‌شود و اگر به آنها ویزه داده شود، محدودیت‌های زیادی را با خود دارد.

XS
SM
MD
LG