لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: پاسخ بی رحمانه به دهشت افگنان داده می شود


صدر اعظم پاکستان گفت که روزگار دهشت افگنان در پاکستان به پایان رسیده است
صدر اعظم پاکستان گفت که روزگار دهشت افگنان در پاکستان به پایان رسیده است

صدراعظم پاکستان به خاطر مبارزه با افراطگرایی مذهبی و دهشت افگنی در آن کشور یک سلسله اقدامات گسترده را اعلام کرده است. این اعلام یک هفته بعد از آن صورت می گیرد که در نتیجه حملۀ طالبان بر یک مکتب در پشاور کم و بیش ۱۵۰ نفر و عمدتاً کودکان کشته شدند.

به دنبال وقوع این حمله، خانواده های قربانیان و مردم عام پاکستان بر حکومت آن کشور فشار آوردند تا عاملین اینگونه حملات را به عدالت بکشاند.

کشتار ۱۳۴ کودک و ۱۶ کارمند مکتب، نواز شریف، صدراعظم پاکستان، را وا داشت تا تطبیق مجازات اعدام را از سر گیرد. از آن به بعد، مقامات پاکستانی تا کنون شش فرد متهم به دهشت افگنی را به دار آویخته است و در نظر است تا صد ها تن دیگر نیز اعدام شود.

در عین حال، نظامیان پاکستانی حملات زمینی و هوایی شان را نیز بر مواضع تندروان در مناطق بی قانون قبایلی پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان، تشدید بخشیده اند.

هشدار شریف

آقای شریف روز چهار شنبه در جلسۀ فوق العاده از رهبران احزاب سیاسی و رهبری ارتش آن کشور خواست تا اقدامات گسترده را بر ضد تندروی در پاکستان رویدست گیرند. این جلسه ده ساعت دوام کرد و صدراعظم پاکستان، حوالی نیمه شب نتیجۀ آنرا از طریق یک بیانیۀ تلویزیونی به مردم پاکستان اعلام کرد.

نواز شریف گفت"من دهشت افگنان را از تصمیم ملت آگاه می سازم: روزگار تان به پایان می رسد. برای کسانی که اطفال ما را هدف قرار دادند، و بر آیندۀ ما حمله کردند، در خاک ما هیچ پناهگاهی وجود نخواهد داشت. برای شما در خاک پاکستان جای نمانده، و در برابر دردی که با ریختاندن خون اطفال معصوم ما به این ملت وارد آوردید، پاسخ بیرحمانه برایتان داده خواهد شد."

بستگان سوگوار یکی از کشته شدگان رویداد مکتب پشاور
بستگان سوگوار یکی از کشته شدگان رویداد مکتب پشاور

صدر اعظم پاکستان گفت که محاکم ویژه زیر نظر افسران نظامی برگزار می شود تا به سرعت قضایای دهشت افگنی را پیگرد کرده و عاملین آن را به کیفر برسانند. او افزود که این گونه محاکم برای دو سال ادامه خواهد داشت.

آقای شریف برای توجیه این اقدام حکومت گفت " کاستی ها در نظامی عدلی {پاکستان} مجرمین را کمک کرده است تا در گذشته از مجازات فرار کنند".

صدراعظم پاکستان عهد کرد که برای گروه های تندرو و مسلح اجازه نخواهد داد تا در پاکستان فعالیت کنند. او همچنین گفت که حکومت تصمیم گرفته است تا با تمام قدرت از نشر روزنامه ها و مجله هایی جلوگیری کند که افراطگرایی خشونتبار، فرقه گرایی و تحمل ناپذیری را ترویج می کنند.

آقای شریف همچنین گفت که آنعده سازمان های مذهبی که فعالیت آنان منع قرار می گیرد، اجازه نخواهد یافت تا تحت نام دیگر فعالیت کنند و از طریق رسانه های پاکستانی به اشاعۀ ایدیولوژی افراطگرایی بپردازند.

علاوه بر آن، صدراعظم پاکستان گفت که اقداماتی در حال عملی شدن است تا مدارس دینی در سراسر آن کشور ثبت و قانونی گردد. شماری از منتقدان به این باورند که برگزاری سیمینار های مذهبی این مدارس سبب افزایش تحمل نا پذیری در کشور شده است.

واکنش ها

برخی از منتقدان هراس دارند که مبادا ستیزه جویی پاکستان علیه تندروان حقوق بشر را تهدید کند، اما احمد بلال محمود، رئیس یک سازمان غیر دولتی که شیوه های دیموکراتیک را در پاکستان ترویج می کند، این همه نگرانی ها را رد می کند.

آقای محمود می گوید که با در نظرداشت شرایط موجود در پاکستان به ویژه پس از رویداد پشاور، نیاز به اتخاذ اقدامات فوق العاده برای مبارزه با افراط گرایی و یا دهشت افگنی است، پیش از آنکه به گفتۀ وی دهشت افگنان واقعاً آسیب های بیشتری را بر مردم وارد آورند.

این فعال پاکستانی استدلال می کند که تا زمانی که دیموکراسی، پارلمان و محاکم و قانون در پاکستان وجود دارد، ممکننخواهد بود که حقوق و آزادی های بشری در کشور نقض شود.

مدافعان حقوق بشر به خاطر تصمیم پاکستان مبنی بر خاتمه بخشیدن به ممنوعیت اعدام واکنش های خشمگینی را ابراز داشته اند.

سازمان عفو بین الملل این اقدام پاکستان را عمل عجولانه عنوان کرده و گفته است که این اقدام باعث حل مشکلات در آن کشور نمی شود. دیدبان حقوق بشر گفته است که حکومت پاکستان برگزیده است تا خون را با خون پاک کند.

گزارشگر: ایاز گل

برگردان: خالد مفتون

XS
SM
MD
LG