لینک های دسترسی

Breaking News

پارلمان پاکستان به عمران خان رای عدم اعتماد داد


اعضای پارلمان پاکستان پس از یک نشست ۱۴ ساعته که صبح شنبه نهم اپریل (۲۰ حمل) آغاز شده بود، به برکناری عمران خان از مقام صدارت رای دادند.

رییس مجلس نمایندگان گفت که احزاب مخالف توانستند ۱۷۴ رای را در حمایت از طرح عدم اعتماد به دست آورند، آرای که برای برکناری عمران خان به آن نیاز داشتند.

برای اینکه آقای خان در قدرت می‌ماند، باید از جمله ۳۴۲ عضو پارلمان آن کشور، کم از کم ۱۷۲ عضو به حمایت از ادامهٔ کار وی رای می‌دادند.

فقط شمار معدودی از قانون‌گذاران حزب حاکم در این جلسه حضور داشتند.

مجلس پاکستان اکنون صدراعظم جدیدی را تعیین خواهد کرد که تا اکتوبر سال ۲۰۲۳ که قرار است انتخابات بعدی برگزار شود، زمام امور را به پیش ببرد.

عمران خان ادعا کرده بود که مخالفانش در همکاری با ایالات متحده‌ در تلاش کنار راندن وی از قدرت برآمده اند. اما مقامات امریکایی همواره این اتهام را رد کرده اند.

احزاب مخالف حکومت عمران خان در اوایل ماه گذشته خواستار رای‌گیری برای سلب صلاحیت عمران خان شده بودند.

اما برخلاف انتظار، قاسم خان سوری،‌ معاون پارلمان پاکستان، تقاضای رای عدم اعتماد از سوی احزاب مخالف آن کشور را رد کرد و آنرا خلاف قانون اساسی خواند.

سپس عارف علوی، رییس جمهور آن کشور به درخواست عمران خان،‌ پارلمان کشورش را منحل کرد و خواهان انتخابات جدید در ظرف ۹۰ روز آینده شد. عمران خان نیز کابینهٔ حکومت خود را منحل اعلام کرد.

اما محکمهٔ‌ عالی پاکستان روز پنج شنبه هفتم اپریل (۱۸ حمل) جلوگیری از رای گیری و انحلال پارلمان را مغایر قانون اساسی خواند و دستور داد تا پارلمان این کشور به تاریخ نهم اپریل کار خود را از سر بگیرد و روند رای‌گیری عدم اعتماد به عمران خان را آغاز کند.

شهباز شریف، برادر کوچک نواز شریف، صدراعظم پیشین پاکستان که سه‌بار به کرسی صدارت آن کشور رسید، پس از حکم محکمه گفت که اگر عمران خان از قدرت کنار زده شود، حزب مخالف حکومت کنونی، او را منحیث نامزد کرسی صدارت پاکستان معرفی می‌کند.

پاکستان از بدو تاسیس بحران‌های سیاسی را تجربه کرده و هیچ صدر اعظمی در طول تاریخ ۷۵ سالۀ این کشور نتوانسته است دورۀ صدارت خود را تکمیل کند، اما این نخستین‌بار است که یک صدر اعظم پاکستان با رای عدم اعتماد پارلمان برکنار می‌شود.

XS
SM
MD
LG