لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان: حکومت 'با حمایت خارجی' را نمی‌پذیرم


عمران خان، صدراعظم پاکستان، ادعای خود مبنی بر دست داشتن ایالات متحده در رای عدم اعتماد پارلمان را یک‌بار دیگر تکرار کرده و گفت که اگر در نهایت برکنار شود، حکومت مخالفین را به رسمیت نخواهد شناخت.

آقای خان که ناوقت روز جمعه هشتم اپریل (۱۹ حمل) به وقت محل در مورد رای عدم اعتماد در تلویزیون سخنرانی می‌کرد گفت: "من از حکم محکمهٔ عالی مایوس استم... این من را ناراحت کرد، اما ما آن را می‌پذیریم."

آقای خان در سخنرانی‌اش از اقدامات خود برای ممانعت رای عدم اعتماد دفاع کرده و مدعی شد که طرح عدم اعتماد نتیجه دخالت ایالات متحده در سیاست کشورش بوده است. خان گفت که از سفیر پاکستان در واشنگتن مکالمه یا نوت دپلوماتیک برای اثبات ادعای خود دارد.

صدر اعظم پاکستان گفت: "من از محکمهٔ عالی می‌خواستم که حداقل به آن [مکالمه] رسیدگی کند. این یک ادعای بسیار جدی بود که یک کشور خارجی می‌خواهد حکومتی را از طریق یک توطیه سرنگون کند."

احزاب مخالف حکومت عمران خان در اوایل ماه گذشته خواستار رای‌گیری پارلمان در مورد دادن رای عدم اعتماد به عمران خان شدند.

اما برخلاف انتظار، قاسم خان سوری،‌ سرپرست پارلمان پاکستان، تقاضای رای عدم اعتماد از سوی احزاب مخالف آن کشور را رد کرد و گفت که چنین رای‌گیری در مطابقت با قانون اساسی نیست و نشست پارلمان را که از طریق تلویزیون به صورت زنده نشر می‌شد، پایان داد.

سپس عارف علوی، رییس جمهور آن کشور به درخواست عمران خان،‌ پارلمان کشورش را منحل کرد و خواهان انتخابات جدید در ظرف ۹۰ روز آینده شد. عمران خان نیز کابینهٔ حکومت خود را منحل اعلام کرد.

اما محکمهٔ‌ عالی پاکستان روز پنج شنبه هفتم اپریل (۱۸ حمل) مسدود کردن رای عدم اعتماد عليه عمران خان، صدر اعظم آن کشور و انحلال پارلمان را مغایر قانون اساسی خواند و دستور داد تا پارلمان این کشور به تاریخ نهم اپریل کار خود را از سر بگیرد و روند رای عدم اعتماد به عمران خان را آغاز کند.

او با ترغیب هواداران خود برای برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز سرتاسری به روز یکشنبه، گفت: "من یک دولت وارداتی را نمی‌پذیرم و مصمم استم که به شدت علیه آن اقدام کنم."

وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز جمعه هشتم اپریل یک‌بار دیگر تاکید کرد که ادعاهای خان صحت ندارند.

جلینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا در پاسخ به سوال صدای امریکا در یک کنفرانس خبری گفت: "ما همچنین این تحولات را دنبال می‌کنیم و به روند قانون اساسی و حاکمیت قانون پاکستان احترام می‌گذاریم و از آن حمایت می‌کنیم. اما یک‌بار دیگر [تصریح می‌کنم] که این ادعاها مطلقاً درست نیستند."

خان بار دیگر در سخنرانی خود مدعی شد که به دلیل سفر به روسیه و دنبال کردن "سیاست خارجی مستقل" توسط واشنگتن مجازات می‌شود.

قرار است رای گیری در اسامبلهٔ ملی یا پارلمان پاکستان روز شنبه برگزار شود. دفتر رییس پارلمان پاکستان گفته است که نشست رای‌دهی برای عدم رای اعتماد علیه آقای خان قرار است ساعت ۱۰:۳۰ دقیقهٔ روز شنبه به وقت محل راه‌اندازی شود.

شهباز شریف، برادر کوچک نواز شریف، صدراعظم پیشین پاکستان که سه بار به کرسی صدارت آن کشور رسید، پس از حکم محکمه گفت که اگر عمران خان از قدرت کنار زده شود، حزب مخالف حکومت کنونی، او را منحیث نامزد کرسی صدارت پاکستان معرفی می‌کند.

برای اینکه آقای خان در قدرت بماند، باید از جمله ۳۴۲ عضو پارلمان آن کشور کم از کم ۱۷۲ عضو به حمایت از ادامه کار وی رای بدهند، اما با در نظرداشت بحران سیاسی به وجود آمده، احتمال بقای خان در کرسی صدارت بعید به نظر می‌رسد.

در حال حاضر حزب تحریک انصاف پاکستان ۱۶۶ کرسی پارلمان آن کشور را در اختیار دارد و با درنظرداشت ایتلاف‌ سیاسی جدید، گمان می‌رود که در رای‌گیری روز شنبه کم از کم ۱۷۶ عضو پارلمان به عمران خان رای عدم اعتماد بدهند.

XS
SM
MD
LG