لینک های دسترسی

Breaking News

شرط جدید عمران خان برای آغاز مذاکرات با هند


عمران خان، صدر اعظم پاکستان امروز چهارم جون (۱۴ جوزا) گفت که کشوراش آماده است با هند مذاکرات را دوباره آغاز کند در صورتی که دهلی جدید یک نقشهٔ راه را به سوی احیای نیمه‌ خودمختاری کشمیر تحت ادارهٔ هند فراهم کند.

آقای خان امروز به آژانس خبررسانی رویترز گفت: "بلی،‌ اگر یک نقشهٔ راه موجود باشد، ما مذاکره خواهیم کرد."

پیش از این، آقای خان گفته بود که پیش از عادی سازی هرگونه روابط، هند باید دوباره کشمیر را نیمه خودمختار اعلام کند، اما اکنون گفته است حتی اگر هند حاضر شود مراحلی را معرفی کند که در نهایت سبب احیای نیمه خودمختاری کشمیر شود، برای اسلام آباد قابل پذیرش خواهد بود.

این در حالی است که صدر اعظم پاکستان به تاریخ ۳۰ می (نهم جوزا) در یک کنفرانس ویدیوی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار گفت: "اگر روابط مان را در این مرحله با هند عادی سازیم، خیانت به مردم کشمیر خواهد بود."

در ماه اگست ۲۰۱۹، زمانیکه نرندرا مودی، صدر اعظم ملی‌گرای هند حالت نیمه خودمختاری کشمیر زیر ادارۀ هند را سلب کرد و آن را بخش جدایی ناپذیر کشورش اعلام کرد، روابط از پیش پرتنش میان اسلام آباد و دهلی جدید، سردتر و کمرنگتر شد.

آقای خان این تصمیم هند را "غیرقانونی، مخالف قوانین بین المللی و فیصله‌نامه‌های ملل متحد" خواند.

وزارت خارجهٔ هند تا اکنون در این خصوص تبصره نکرده است.

از سال ۱۹۴۷ به اینسو، زمانیکه هند و پاکستان از بریتانیا استقلال شان را گرفتند،‌ کشمیر منحیث موضوع جنجال‌برانگیز میان دو کشور باقی مانده است و هر دو کشور تا اکنون دو بار به خاطر کشمیر با هم جنگیده اند.

XS
SM
MD
LG