لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان: شهباز شریف در طراحی نقشهٔ ترور من دست داشت


عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان روز جمعه چهارم نومبر (۱۳ عقرب) بدون ارایه کدام مدرکی، شهباز شریف صدراعظم، رانا ثناالله وزیر داخله و فیصل نصیر یک مقام استخبارات اردوی پاکستان را به طراحی نقشهٔ ترور خود متهم کرد.

خان روز پنجشنبه سوم نومبر (۱۲ عقرب) در جریان یک راهپیمایی به سمت اسلام آباد، در ساحۀ گوجرانواله در یک حملۀ مسلحانه زخمی شد.

صدراعظم پیشین پاکستان گفت که در حملهٔ روز پنجشنبه در وزیرآباد دو نفر می‌خواستند او را ترور کنند. او افزود که در این حمله یک نفر کشته و ۱۱ نفر زخمی شدند.

وزیر داخلهٔ پاکستان این اتهامات را رد کرده و گفته است که دولت ایتلاقی آقای شریف خواستار تحقیقات مستقلانه می‌باشد.

شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان در یک پیام تویتر حمله بر عمران خان را محکوم کرده و گفته است که به وزیر داخله دستور داده است که فوراً گزارشی در مورد این حادثه ارایه کند.

آقای شریف در این تویت نگاشته است: "من برای بهبودی و سلامتی رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان و سایر مجروحان دعا می‌کنم. [دولت] فدرال تمام حمایت‌های لازم را برای امنیت و تحقیقات به حکومت پنجاب فراهم خواهد کرد. خشونت نباید در سیاست کشور ما جایی داشته باشد."

دفتر مطبوعات اردوی پاکستان به درخواست برای اظهار نظر در مورد این ادعای خان پاسخ نداد اما قبلاً این حمله را محکوم کرده بود.

عمران خان همچنین گفت که پس از بهبودی از سوقصد، راهپیمایی اعتراضی خود به سوی اسلام آباد را از سر می‌گیرد.

آقای خان در یک سخنرانی زنده از شفاخانهٔ در لاهور، جاییکه تحت معالجه قرار دارد،گفت: "زمانی که حالم بهتر شد، راهپیمایی به اسلام آباد را از سر خواهم گرفت. "

یاسمین رشید، وزیر صحت ایالت پنجاب و عضو حزب تحریک انصاف پاکستان به خبرگزاری رویترز گفت که دوگلوله در ناحیه ساق و ران آقای خان اصابت کرده است.

آقای خان پس از آن این اظهارات را بیان کرد که حامیان‌اش روز جمعه به جاده‌های شهرهای بزرگ برآمده و جاده‌های عمومی را مسدود کرده و در برخی نقاط با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

برخی معترضین در محل زخمی شدن خان گردهم آمده و خواستار ادامهٔ راهپیمایی به سمت اسلام‌آباد شدند.

انصار بشیر، ۴۰ ساله، یکی از حامیان خان که شاهد گلوله‌باری نیز بود، در حالی که پرچم حزب تحریک انصاف را در دست داشت، به خبرگزاری رویترز گفت: "این نمی تواند متوقف شود. مردم بسیار عصبانی استند، وضعیت وخیم‌تر خواهد شد".

حامیان آقای خان در لاهور با آتش زدن تایرها جاده‌های عمومی را مسدود کردند و به سوی دفتر والی پنجاب سنگ پرتاب کرده و کمره‌های امنیتی و موانع را تخریب کردند.

درپشاور نیز معترضین جاده‌ها را مسدود کردند. پولیس در اسلام آباد و کراچی برای متفرق کردن معترضین از گاز اشک آور استفاده کردند.

طاهر القمر، یک کارمند صحی در بازار وزیرآباد، گفت که خان باید اعتراضات بیشتر را متوقف کند تا از ناآرامی بیشتر جلوگیری شود. او گفت: "او [عمران خان] باید متوقف کند، جان های بیشتری از دست خواهد رفت."

وزیر داخله پاکستان هشدار داده است که نشر گستردهٔ ویدیوی که گمان می‌رود مربوط به فرد عامل گلوله باری است و در آن انگیرهٔ‌ حمله بر خان را دلایل مذهبی گفته است، می‌تواند الهام بخش دیگران باشد.

پولیس پنجاب گفته است که یک فردی را بازداشت کرده است، اما مشخص نشده که آیا این همان فردی است که در ویدیو ظاهر شده یا خیر.

وزیر داخله از حزب تحریک انصاف خواسته است که تدابیر امنیتی خان را ارزیابی کنند.

XS
SM
MD
LG